Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1090
Title: Intervención educativa basada en el método Singapur para el desarrollo de destrezas de matemáticas del bloque 6 de Estadística y Probabilidad en estudiantes de 9no año de EGB.
Authors: Cumbe Quichimbo, Andrea Cumandá
Mullo Pomaquiza, Jashmin del Cisne
metadata.dc.contributor.advisor: Auccahuallpa Fernández, Roxana
Keywords: método singapur;destrezas;estadística y probabilidad;singapore method;skills;statistics and probability
Issue Date: 15-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;27
Abstract: The present research work arises from the preprofessional practice, following the line of research proposed by the Universidad Nacional de Educación - UNAE. This project focused on the implementation of a didactic sequence based on the Singapore method for the development of statistics and probability mathematical skills in the 9th year of EGB. The didactic sequence was developed in 9 periods of 40 minutes, in which the work focused on C - P - A (Concrete, Pictorial, Abstract) was proposed. The project was carried out based on the mixed research methodology in the High School "Ricardo Muñoz Chávez" located in the city of Cuenca. This project was worked through a simple random non-probabilistic sampling with 9th grade students, which has 41 participants, 23 women and 18 men, ranging between 12 and 16 years of age. In addition, qualitative instruments (participant observation, documentary review and focus groups) and quantitative instruments (pre- and post-test) were used. The results of the titling work in relation to the project were in the pre- and post-test the following averages were obtained over 10 points, considering that the results were analyzed from the 3 skills with performance criteria (DCD) developed through the didactic sequence: pretest 2.10 points that are 21% of the development of the mathematical and post-test DCD 6.80 points that are 68% of the development of the mathematical DCD, considering that there was an increase of 47% in the total development of the DCD mathematics. In addition, in the focus group and the review of information tools it was found that the implementation of the Singapore method promotes motivation, problem solving, active participation and the development of mathematical skills. Therefore, the teaching of mathematics through the Singapore method allows the development of mathematical skills in statistics and probability through a teaching that considers the Concrete - Pictorial - Abstract and the active participation of students.
Description: El presente trabajo de investigación surge de la práctica preprofesional, siguiendo la línea de investigación propuesta por la Universidad Nacional de Educación - UNAE. Este proyecto se centró en la implementación de una secuencia didáctica basada en el método Singapur para el desarrollo de las destrezas matemáticas de estadística y probabilidad en el 9no año de EGB. La secuencia didáctica se desarrolló en 9 períodos de 40 minutos, en la que se propuso el trabajo enfocado en C – P – A (Concreto, Pictórico, Abstracto). El proyecto se realizó en base a la metodología de investigación mixta en la Unidad Educativa “Ricardo Muñoz Chávez” ubicada en la ciudad de Cuenca. Este proyecto se trabajó mediante un muestreo no probabilístico simple aleatorio con estudiantes del 9no año, el cual cuenta con 41 participantes, 23 mujeres y 18 hombres, que oscilan entre 12 y 16 años de edad. Además, se utilizaron instrumentos cualitativos (observación participante, revisión documental y grupos focales) y cuantitativos (pre y posprueba). Los resultados del trabajo de titulación con relación al proyecto fueron en la pre y posprueba se obtuvieron los siguientes promedios sobre 10 puntos, considerando que se analizaron los resultados a partir de las 3 destrezas con criterios de desempeño (DCD) desarrolladas mediante la secuencia didáctica: preprueba 2,10 puntos que son un 21% del desarrollo de las DCD matemáticas y posprueba 6,80 puntos que son 68% del desarrollo de las DCD matemáticas, considerando así que se tuvo un aumento del 47% en el total del desarrollo de las DCD matemáticas. Además, en el grupo focal y de la revisión de instrumentos de información se constató que la implementación del método Singapur promueve la motivación, la resolución de problemas, la participación activa y el desarrollo de destrezas matemáticas. Por consiguiente, la enseñanza de las matemáticas mediante el método Singapur permite el desarrollo de destrezas matemáticas en estadística y probabilidad por medio de una enseñanza que considera el Concreto – Pictórico – Abstracto y la participación activa de los estudiantes.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1090
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.