Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1104
Title: Estrategia didáctica para la implementación de las fases del aprendizaje matemático en la Educación General Básica
Authors: García Paida, Andrea Marisol
Torres Altamirano, Vilma Morelia
metadata.dc.contributor.advisor: Ibarra Núñez, Marcos Manuel
Keywords: fase concreta;fase gráfica;fase simbólica;aprendizaje matemático;estrategia didáctica;destrezas;concrete phase;graphic phase;symbolic phase;mathematical learning;didactic strategy;skills
Issue Date: 13-Aug-2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;42
Abstract: Within the framework of the pre-professional practices developed in the "Herlinda Toral" Educational Unit, it can be seen that in the EGB, specifically in the area of mathematics, mathematical concepts are not taught from the concrete and tangible to the abstract, that is, they do not use the phases of mathematical learning. For this reason, the purpose of the research is to deepen the use of the phases of mathematical learning, to then develop a didactic strategy based on the phases and aimed at contributing to the acquisition of skills. As for the methodology, an action research with a mixed approach is applied and techniques such as document review, survey, in-depth interview and observation are used. The didactic strategy was designed for the statistics and probability block, it includes ten skills with performance criteria distributed in nine class subjects. After the application of the strategy in the tenth year of EGB, we proceeded to evaluate the impact it has had on student learning, the results show that, on average only 10% (3 - 4 students) do not develop the dexterity after a class session; The strategy also facilitated the assimilation of the contents and minimized their complexity, allowed the students to develop the skills and provided pleasant learning experiences. For this reason, it can be affirmed that the implementation of the mathematical learning phases within the didactic strategies contributes significantly in the acquisition of skills by the students.
Description: En el marco de las prácticas preprofesionales desarrolladas en la Unidad Educativa “Herlinda Toral” se observa que en la EGB, específicamente en el área de matemática, los conceptos matemáticos no son enseñados desde lo concreto y tangible hacia lo abstracto, es decir no usan las fases del aprendizaje matemático. Por tal motivo, el propósito de la investigación es ahondar en la utilización de las fases del aprendizaje matemático, para luego desarrollar una estrategia didáctica fundamentada en las fases y orientada a contribuir en la adquisición de destrezas. En cuanto a la metodología, se aplica una investigación – acción con enfoque mixto y se utilizan técnicas como la revisión documental, encuesta, entrevista en profundidad y observación. La estrategia didáctica se diseñó para el bloque de estadística y probabilidad, incluye diez destrezas con criterio de desempeño distribuidas en nueve temas de clase. Tras la aplicación de la estrategia en el décimo año de EGB, se procedió a evaluar el impacto que ha tenido en el aprendizaje de los estudiantes, los resultados obtenidos muestran que, en promedio solo el 10% (3 – 4 estudiantes) no desarrolla la destreza tras una sesión de clase; asimismo la estrategia facilitó la asimilación de los contenidos y minimizó su complejidad, permitió que los estudiantes logren desarrollar las destrezas y brindó experiencias agradables de aprendizaje. Por tal razón, se puede afirmar que la implementación de las fases del aprendizaje matemático dentro de las estrategias didácticas aporta significativamente en la adquisición de destrezas por parte de los estudiantes.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1104
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis García-Torres.pdfTexto completo3.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.