Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1282
Title: The formative research of ecuadorian university teaching staff
Authors: Mendoza Velazco, Derling José
Abrigo Córdova, Irma
Romero Chávez, Janela
Cueva Bravo, Fredy
Cejas, Magda Francisca
Keywords: Continuous research;Complex thinking;Educational innovation;Educational theory;University education
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: La investigación universitaria es la forma en que los profesores pueden percibir, analizar e ilustrarse sobre temas desconocidos o algo que se ha omitido y es por eso que es importante y es la clave en la vida de los investigadores académicos, la recopilación de información, el análisis y el buscar una solución a un problema existente o detectado. Esta investigación incluye tres fases: la primera, donde se propone la búsqueda, recopilación y análisis de datos; el segundo, donde se incluyen modelos de formación y teorización docente y el tercero, donde se propone la idea final de formación de investigadores y profesores universitarios. Esta investigación se desarrolló desde una perspectiva cualitativa, ya que se implementa en una conceptualización epistémica que corresponde a su naturaleza, destacando el interés de profundizar la intuición de la investigación del objeto. Como informantes clave, se destaca la participación de 15 (quince) profesores de diferentes universidades de Ecuador. La comparación constante de teorías y teoría fundamentada se aplicó para el análisis de los datos restados, con el fin de hacer un enfoque teórico a través de las categorías y subcategorías emergentes, a través del software operativo Atlas.ti versión 8; con el objetivo de contribuir a la base teórica y metodológica. Se derivaron las subcategorías: función docente profesional y perfil docente novedoso. Las conclusiones mencionan la idea o modelo de formación para el personal docente de educación superior. También menciona la importancia de mejorar la formación de profesores a través de la investigación científica para promover el conocimiento y las estrategias que requieren la necesidad de teorizar, producir y aumentar el nivel de pensamiento.
Description: University research is the way in which lecturers can perceive, analyze and be illustrated about unknown topics or something that has been omitted and that is why it is important and is the key in the academic researchers life, the gathering of information, the analysis and the search for a solution to an existing or detected problem. This research includes three phases: the first, where the search, collection and data analysis is proposed; the second, where models of teacher formation and theorization are included and the third, where the final idea of formation of university researchers and lecturers is proposed. This research was developed from a qualitative perspective, since it is implemented in an epistemic conceptualization that corresponds to its nature, highlighting the interest of deepening the intuition of the object research. As key informants, the participation of 15 (fifteen) lecturers from different universities of Ecuador is highlighted. The constant comparison of theories and grounded theory was applied for the analysis of the subtracted data, in order to make a theoretical approach through the emerging categories and subcategories, through the operating software Atlas.ti version 8; with the aim to contribute to the theoretical and methodological basis. The subcategories were derived: professional teaching function and novel teaching profile. The conclusions mention the idea or model of formation for higher education teaching staff. It also mentions the importance of improving the formation of lecturers through scientific research to promote knowledge and strategies that require the need to theorize, produce and increase the level of thinking.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1282
http://www.scientiasocialis.lt/pec/node/files/pdf/vol77/364-378.Mendoza%20Velazco_Vol.77-3_PEC.pdf
ISSN: 1822-7864
Appears in Collections:ARTÍCULOS DE DOCENTES NO AFILIADOS A LA UNAE 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
364-378.Mendoza Velazco_Vol.77-3_PEC.pdfTexto completo580.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.