Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1335
Title: El Método Singapur para el desarrollo de destrezas de estadística y probabilidad en estudiantes de noveno año de Educación General Básica
Authors: Cumbe Quichimbo, Andrea Cumandá
Mullo Pomaquiza, Jashmin del Cisne
Keywords: Método Singapur;Destrezas;Estadística;Probabilidad;Singapore Method;Skills;Statistics;Probability
Issue Date: Jan-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Abstract: The present research work arises from the pre-professional practice linked to the realization of the degree project, considering the implementation of a didactic sequence based on the Singapore Method for the development of three statistical and probability skills in the ninth year of Basic General Education (41 students). For this purpose, a simple random non-probability sampling was used. The didactic sequence was developed in 9 periods of 40 minutes, in which work was proposed focused on the axes C - P - A (Concrete, Pictorial, Abstract) of the Singapore Method. In addition, qualitative (participant observation, documentary review and focus groups) and quantitative (pre and post-test) instruments were used.The results of the project are: pre-test 2.10/10 points, post-test 6.80/10 points; from the focus group and the review of information instruments, it is clear that the project promotes motivation, problem solving, active participation and the development of mathematical skills.
Description: El presente trabajo de investigación surge de la práctica preprofesional vinculada a la realización del proyecto de titulación, considerando la implementación de una secuencia didáctica basada en el Método Singapur para el desarrollo de tres destrezas de estadística y probabilidad en el noveno año de Educación General Básica (41 estudiantes). Para este fin, se trabajó mediante un muestreo no probabilístico simple aleatorio. La secuencia didáctica se desarrolló en 9 períodos de 40 minutos, en la que se propuso el trabajo enfocado en los ejes C – P – A (Concreto, Pictórico, Abstracto) del Método Singapur. Además, se utilizaron instrumentos cualitativos (observación participante, revisión documental y grupos focales) y cuantitativos (pre y posprueba). Los resultados del proyecto son: preprueba 2,10/10 puntos, posprueba 6,80/10 puntos; del grupo focal y de la revisión de instrumentos de información se constata que el proyecto promueve la motivación, la resolución de problemas, la participación activa y el desarrollo de destrezas matemáticas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1335
http://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/299
ISSN: 1390-9940
Appears in Collections:MAMAKUNA No. 13

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mamakuna 13 completa-11-22.pdfTexto completo3.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.