Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1384
Title: El diseño de un ambiente de aprendizaje en la asignatura de matemáticas utilizando las TIC
Authors: Uyaguari Fernández, Nancy Isabel
Pillcorema Lema, Sandra
Keywords: Ambiente;Aprendizaje;Matemática;TIC;Environment;Learning;Mathematics;ICT
Issue Date: 26-May-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Abstract: The present project is developed in the subject of mathematics with students of the tenth year of General Basic Education, where it was found that, although the teacher performs a good pedagogical practice, he or she does not make use of ICT, so the following research question is posed: How to improve the learning environment in the process of teaching and learning of inequalities through the use of ICT? The project was assumed from a socio-critical paradigm and a qualitative approach. During the intervention, it was observed that the students responded positively since they were active and participative. In addition, the relationship between students and teachers improved considerably, showing that math classes are not boring, and it is the teacher’s task to look for more enjoyable ways for the student to understand and acquire the expected concepts.
Description: El presente proyecto se desarrolla en la asignatura de matemática con estudiantes de décimo año de Educación General Básica, donde se encontró que, si bien el docente realiza una buena práctica pedagógica, no hace uso de las TIC, de manera que se plantea la siguiente pregunta de investigación: ¿Cómo mejorar el ambiente de aprendizaje en el proceso de enseñanza aprendizaje de las inecuaciones mediante el uso de las TIC?. El proyecto fue asumido desde un paradigma sociocrítico y un enfoque cualitativo. Durante la intervención realizada se pudo observar que los estudiantes responden positivamente ya que se mostraron activos y participativos, además, la relación tanto estudiante-estudiante y docente-estudiante mejoró considerablemente, demostrando que las clases de matemática no son aburridas, y es tarea del docente buscar formas más amenas de que el estudiante entienda y adquiera los conceptos esperados, así mismo se determinaron posibles mejoras para una próxima intervención.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1384
http://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/355/405
ISSN: 1390-9940
Appears in Collections:MAMAKUNA No. 14

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
355-el diseño de un ambiente 1.pdfTexto completo4.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.