Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1392
Title: La irrupción de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), un retos en la gestión de las competencias digitales de los profesores universitarios en el Ecuador
Authors: Mendoza Velazco, Derling José
Cejas Martínez, Magna Francisca
Lozada Arias, Brenda Nohemi
Urrego, Ana Jacqueline
Rivas Urrego, Gabriela
Keywords: Profesor;Universidad;Tecnología;;Internet;Educación Superior;Professor;University;Technology;Internet;Education university
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Abstract: The study aims to evaluate the digital competencies of university teachers in Ecuador during the 2019-2020 academic year at the National University of Education (UNAE) during the 2019-2020 academic year in Ecuador. The research is based on a mixed approach and a descriptive-explicative field design, through a stratified non-probabilistic sample of 37 teachers. The guide of direct observation of the participants and the application of two questionnaires were used. The present research concludes that the majority of teachers use ICTs only for information and communication, there being availability of access to technology on the part of the institution, but a high deficiency in the research training of teachers.
Description: El estudio tiene como objetivo evaluar las competencias digitales de los profesores universitarios en el Ecuador durante el lapso académico 2019-2020 en la Universidad Nacional de Educacion UNAE durante el ciclo académico 20192020 en Ecuador. La investigación parte de un enfoque mixto y un diseño de campo descriptivo-explicativo, a través de una muestra estratificada no probabilística de 37 docentes. Se utilizó la guía de observación directa de los participantes y la aplicación de dos cuestionarios. La presente investigación concluye que la mayoría de los profesores utilizan las TIC sólo para la información y la comunicación, existiendo disponibilidad de acceso a la tecnología por parte de la institución, pero una alta deficiencia en la capacitación de investigación de los mismos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1392
http://www.risti.xyz/issues/risti37.pdf
ISSN: 1646-9895
Appears in Collections:ARTÍCULOS DE DOCENTES NO AFILIADOS A LA UNAE 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
risti37.pdfTexto completo4.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.