Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1414
Title: Educarse en la era digital: hábitos y prácticas de uso de plataformas digitales y redes sociales para el aprendizaje de la Matemática en el Subnivel Básica Superior de la Unidad Educativa ‘Luis Cordero’
Authors: Urgilez Siguencia, Romulo Fernando
Valdez Valdez, Cristian Fernando
metadata.dc.contributor.advisor: Apolo Buenaño, Diego Eduardo
Keywords: Era digital;Redes sociales;Plataformas digitales;Aprendizaje;Matemáticas Digital age;Social networks;Virtual platforms;Learning;Mathematics
Issue Date: 29-Feb-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-PM;52
Abstract: Information and Communication Technologies have emerged as an essential mechanism in both the educational and social fields. Students dealing with this type of context could gradually change their way of thinking, acting and developing. For this reason, this investigation project aims to analyze how social networks and digital platforms could contribute to the learning of Mathematics in Basic and Higher Education. In order to achieve this purpose, a mixed-method approach was used (Quantitative - Qualitative) with a socialcritical paradigm of descriptive-exploratory scope through the use of instruments such as surveys, semi-structured interviews with teachers and students, and the focus group technique to find out what are the habits and practices of internet use and to know what is their perspective about social networks and digital platforms in the area of Mathematics. Among the main results, students stated that the use of social networks and digital platforms contribute to the learning of Mathematics and that they would also like teachers to promote the use of Information and Communication Technologies in the Educational Unit. In addition, according to the different positions of the educational actors, it was proposed to make a digital guide for the teaching of Mathematics that includes tips for the use of Information and Communication Technologies (social networks and digital platforms) for teachers and students.
Description: Las Tecnologías de la Información y Comunicación se han convertido en un mecanismo esencial tanto en el ámbito educativo como social. Los estudiantes al enfrentarse a este tipo de contextos podrían cambiar paulatinamente su modo de actuar, pensar y desarrollarse. Por esta razón, el presente proyecto de investigación tiene como objetivo analizar la manera en la que las redes sociales y plataformas digitales podrían contribuir al aprendizaje de Matemáticas en Educación Básica Superior. Para el cumplimento de este propósito se recurrió a un enfoque mixto (Cuanti - Cualitativo) con un paradigma socio-crítico de alcance descriptivo-exploratorio mediante la realización de instrumentos tales como: encuestas, entrevistas semiestructuradas a docentes y estudiantes y la técnica grupo focales para conocer cuáles son los hábitos y prácticas de uso de internet y conocer cuál es su perspectiva acerca de las redes sociales y plataformas digitales en el área de la Matemática. Entre los principales resultados los estudiantes manifestaron que el uso de las redes sociales y las plataformas digitales aportan al aprendizaje de Matemáticas y que además les gustaría que los docentes promuevan el uso de las Tecnologías de Información y Comunicación en la Unidad Educativa. Además, acorde a las diferentes posturas de los actores educativos, se propuso realizar un guía digital para la enseñanza de las Matemáticas que engloba consejos para el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación (redes sociales y plataformas digitales) para docentes y estudiantes.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1414
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis-Educarse-en-la-era-digital-final definitivo (1).pdfTexto completo19.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.