Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1415
Title: Sistema de acciones metodológicas para el desarrollo de la comprensión textual en el subnivel medio de la Educación General Básica de la Unidad Educativa “Abelardo Tamariz Crespo”.
Authors: Agreda Gómez, Julia Stefanía
Ortega Zapata, Luis Fernando
metadata.dc.contributor.advisor: Barrera Jimenez, Ana Delia
Keywords: Lengua y Literatura;Enfoque comunicativo;Comprensión textual;Nivel literal;Nivel inferencial;Nivel crítico-valorativo;Language and Literature;Communicative approach;Textual comprehension;Literal level
Issue Date: 28-Feb-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-PLL;25
Abstract: The development of levels of textual comprehension is a current problem in students who are in the middle level of General Basic Education. The following research project entitled "System of methodological actions for the development of textual comprehension in the middle level of Basic General Education" aims to propose a system of methodological actions that favors the development of a conception and teaching performance in relation to the Teaching-learning of the textual comprehension of the Educational Unit "Abelardo Tamariz Crespo", located in the city of Cuenca. This system of actions focuses on three dimensions of the 2012 Quality Standards that are: Administrative Management, Pedagogical Management and Coexistence Management and School Participation, which is based on different theoretical references such as García, Durango, the Ministry of Education of Ecuador, etc. The qualitative-quantitative approach, related to the socio-critical paradigm, has been used for research. Theoretical and empirical methods have been used, using observation techniques, teacher interviews, documentary analysis of the Institutional Educational Project (PEI) and the planning of the mid-level Teaching Unit and diagnostic tests, with their respective information collection instruments. The research has resulted in a deficiency in the conception and teaching performance, which affects the teaching-learning process of these students.
Description: El desarrollo de los niveles de comprensión textual es una problemática actual en los educandos que se encuentran en los grados del subnivel medio en la Educación General Básica. El siguiente proyecto de investigación titulado “Sistema de acciones metodológicas para el desarrollo de la comprensión textual en el subnivel medio de la Educación General Básica” tiene el objetivo de proponer un sistema de acciones de carácter metodológico que favorezca el desarrollo de una concepción y actuación docente en relación con la enseñanza-aprendizaje de la comprensión textual de la Unidad Educativa “Abelardo Tamariz Crespo”, ubicada en la ciudad de Cuenca. Este sistema de acciones se enfoca en tres dimensiones de los Estándares de Calidad 2012 que son: Gestión Administrativa, Gestión Pedagógica y Gestión de Convivencia y Participación Escolar, el cual está fundamentado con distintos referentes teóricos como García, Durango, el Ministerio de Educación del Ecuador, etc. Para la investigación se ha utilizado el enfoque cualitativo-cuantitativo, relacionado con el paradigma socio-crítico. Se ha empleado los métodos teóricos y empíricos, utilizando las técnicas de observación, entrevista a los docentes, análisis documental del Proyecto Educativo Institucional (PEI) y las planificaciones de Unidad Didáctica del subnivel medio y pruebas de diagnóstico, con sus respectivos instrumentos de recolección de información. La investigación ha dado como resultado que existe una deficiencia en la concepción y actuación docente, lo cual afecta en el proceso de enseñanza-aprendizaje de estos estudiantes.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1415
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LITERATURA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Julia Stefanía Agreda Gómez, Luis Fernando Ortega Zapata.pdfTexto completo2.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.