Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1417
Title: Experimentos matemáticos desarrollados a través de la estrategia del Aprendizaje Basado en Proyectos para la enseñanza de “Conjuntos”
Authors: Sinchi Saiteros, Jenny Elizabeth
Robalino Pérez, Roberto Alejandro
metadata.dc.contributor.advisor: Garrido Sacan, Johanna Elizabeth
Keywords: Innovación;Aprendizaje basado en Proyectos;Matemática;Experimentos;Conjuntos;Innovation;Project-based learning;Mathematics;Experiments;Sets
Issue Date: 28-Feb-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-PM;53
Abstract: The present research project sought to carry out an innovation in the educational field, with the main objective of developing mathematical experiments through the projectbased learning strategy (ABP) and analyzing its effect on the teaching-learning process on the subject of sets. To make this contribution, it was necessary to create transcendental spaces in the classroom, that is, the restructuring of the classroom environment and its components, the distribution of physical space, resources, methodology, strategies, activities, and evaluation. The restructuring of the spaces mentioned above led to their theoretical foundation. For this, the division of the philosophical bases of the investigation and the legal bases was established. Addressing the methodology of constructivism as the main one, for later, choose from the multiple strategies of this branch, project-based learning as the most indicated for the design of activities, experiments in the area of mathematics. Within the methodological process was the socio - critical paradigm, with a qualitative approach. For the collection of information and evaluation, qualitative and quantitative instruments were used such as anecdotal record, initial and final evaluation form, questionnaire and an evaluation rubric. The participants were 37 students from the 9th year of General Basic Education (EGB) parallel “A” of the Educational Unit “Luis Cordero” of the city of Azogues. After the methodological process, the proposal entitled “Experimentoteca” was implemented, which focused on the implementation of small experiments as final projects in each class session, through the project-based learning strategy. The results obtained were positive, there was an increase in grades and in a qualitative assessment of the classroom, aspects such as collaborative work, participation and enthusiasm of the students rose.
Description: El presente proyecto de investigación buscó efectuar una innovación en el campo educativo, como objetivo principal desarrollar experimentos matemáticos a través de la estrategia del aprendizaje basado en proyectos (ABP) y analizar su efecto en el proceso de enseñanza-aprendizaje en el tema de conjuntos. Para realizar este aporte fue necesario crear espacios trascendentales en la clase, es decir, la restructuración del ambiente áulico y sus componentes, la distribución del espacio físico, los recursos, la metodología, las estrategias, actividades y evaluación. La restructuración de los espacios mencionados con anterioridad llevó a la fundamentación teórica de los mismos. Para ello se estableció la división de las bases filosóficas de la investigación y las bases legales. Abordando la metodología del constructivismo como la principal, para posterior a esto, elegir de las múltiples estrategias de esta rama, al aprendizaje basado en proyectos como la más indicada para el diseño de las actividades, los experimentos para área de matemáticas. Dentro del proceso metodológico estuvo el paradigma socio – critico, con un enfoque cualitativo. Para la recolección de la información y evaluación fueron utilizados instrumentos de corte cualitativo y cuantitativo como: registro anecdótico, ficha de evaluación inicial y final, cuestionario y una rúbrica de evaluación. Los participantes fueron 37 estudiantes del 9no año de Educación General Básica (EGB) paralelo “A” de la Unidad Educativa “Luis Cordero” de la ciudad de Azogues. Posterior al proceso metodológico, se implementó la propuesta titulada “Experimentoteca”, la cual se centró en la implementación de pequeños experimentos a manera de proyectos finales en cada sesión de clases, a través de la estrategia del aprendizaje basado en proyectos. Los resultados obtenidos fueron positivos, existió un incremento en las calificaciones y en una valoración cualitativa del aula, aspectos como el trabajo colaborativo, la participación y el entusiasmo de los estudiantes se elevó.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1417
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS FINAL.pdfTexto completo2.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.