Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1418
Title: Sistema de actividades en WhatsApp como recurso educativo para la enseñanza aprendizaje del “Teorema de Pitágoras”, en los estudiantes del décimo año de EGB de la Unidad Educativa “Luis Cordero”
Authors: Pacheco Campoverde, David Francisco
metadata.dc.contributor.advisor: Abril Piedra, Hugo Fernando
Keywords: Recurso educativo;Matemática;Teorema de Pitágoras;WhatsApp;Educational resource;Mathematics;Pythagorean theorem
Issue Date: 2-Mar-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-PM;54
Abstract: The present investigation is to improve the teaching-learning process in the area of mathematics regarding the theme of "Pythagorean theorem" through the implementation of WhatsApp as an educational resource. The general objective of it is to propose the implementation of the use of WhatsApp as an educational resource, through audiovisual material, activities, for the learning of mathematics in relation to the theme of Pythagorean theorem in the 10th year of EGB of the educational unit “Luis Cordero. " The activities used through WhatsApp as an educational resource are videos, documentaries, activities, exercises, monitoring and accompaniment. The methodology is based on the mixed approach, as research methods and instruments such as observation, interview, survey, pretest and posttest are used, which allow diagnosing the problem and measuring the contribution of the work. The methodological process is organized from the dimension: implementation of WhatsApp as an educational resource, which is studied based on three indicators: knowledge, procedure and motivation. Work activities have been organized through development, implementation and evaluation. As research results, the implementation of WhatsApp as an educational resource in mathematics regarding the theme of "Pythagorean Theorem" has been considered to have contributed to the improvement in knowledge, concepts and significant study and development, expressing some motivation, participation and therefore interest. Therefore, it is concluded that the implementation of WhatsApp as an educational resource in the 10th year of EGB corresponding to the subject of mathematics referring to the theme of "Pythagorean Theorem" is a beneficial alternative for the adequate learning and improvement of the process.
Description: La presente investigación tiene como objeto de estudio la implementación de un Sistema de actividades en WhatsApp como recurso educativo para la mejora del proceso de enseñanza aprendizaje en el área de matemáticas referente al tema de “teorema de Pitágoras” mediante la aplicación de la metodología de aula invertida. El objetivo general es Implementar un escenario de aprendizaje virtual a través de un sistema de actividades en WhatsApp como recurso educativo para contribuir con el mejoramiento del proceso de enseñanza aprendizaje de las matemáticas en lo referente al “Teorema de Pitágoras”. La metodología de investigación está basada en el enfoque mixto que tiene un paradigma socio-crítico. El proceso metodológico es organizado a partir de la dimensión: implementación de un Sistema de actividades en WhatsApp como recurso educativo, la cual se estudia a partir de tres indicadores: conocimiento, procedimiento y motivación. Los resultados de la investigación indican que la implementación de un Sistema de actividades en WhatsApp como recurso educativo referente al tema de “Teorema de Pitágoras”, ha contribuido a la mejora en los conocimientos, conceptos y estudio, de manera significativa, manifestando motivación, participación y por lo tanto interés. De manera que se concluye, que la implementación de un Sistema de actividades en WhatsApp como recurso educativo en el 10mo año de EGB correspondiente a la asignatura de matemáticas referente al tema de “Teorema de Pitágoras” es una alternativa beneficiosa para el adecuado aprendizaje y perfeccionamiento del proceso.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1418
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación final final.pdfTexto completo2.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.