Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1431
Title: Secuencia didáctica para contribuir al desarrollo de la conciencia lingüística en el proceso de enseñanza aprendizaje de la lectoescritura en los niños de segundo año de Educación General Básica de la Unidad Educativa “16 de Abril” periodo lectivo 2019 -2020
Authors: Gervacio Calle, Mercy Verónica
Paredes Quito, Erika Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: Pacheco Armijos, Edwin
Keywords: Conciencia lingüística;Lectoescritura;Sintáctica;Semántica;Fonológica;Comprensión lectora;Linguistic awareness;Literacy;Syntactic;Semantics;Phonological;Reading
Issue Date: 6-Mar-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-EGB;55
Abstract: Linguistic awareness is a facilitating aspect of learning to read and write in the first years of teaching, therefore, the objective of this project was to develop a didactic sequence to contribute to the development of linguistic awareness (semantic, lexical, phonological and syntactic), in the teaching-learning process of literacy in second-year children EGB of the Educational Unit "April 16". The research is framed under the qualitative approach, the type of study is descriptive, through the Action-Research design, and the information collection instruments used were: logs, interview, document review sheet, diagnostic test and evaluation test. For diagnosis, the application of a diagnostic test of linguistic skills prepared by the authors and validated by expert teachers in the teaching of language and literature. This instrument was used to assess the level of development of the components of linguistic awareness such as; lexical consciousness, semantic consciousness, syntactic consciousness, and phonological consciousness, in which were the second grade students. The analysis of the results of the diagnostic test allowed verifying the low level of achievement in the development of linguistic awareness, especially regarding lexical and phonological awareness, the latter considered to have the greatest impact on learning to read and write; After having determined the main educational needs of the students, a didactic sequence focused on contributing to the development of linguistic awareness, especially lexical and phonological, was carried out through the application of different didactic techniques. With the final evaluation test, a level of achievement higher than the results of the initial diagnostic test was verified, which verifies a significant advancement of the students in the development of linguistic awareness and learning to read and write
Description: La conciencia lingüística es un aspecto facilitador del aprendizaje de la lectoescritura en los primeros años de enseñanza, por ello, el objetivo del presente proyecto fue desarrollar una secuencia didáctica para contribuir al desarrollo de la conciencia lingüística (semántica, léxica, fonológica y sintáctica), en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura en los niños de segundo año EGB de la Unidad Educativa “16 de abril”. La investigación está enmarcada bajo el enfoque cualitativo, el tipo de estudio es descriptivo, a través del diseño Investigación-Acción, los instrumentos de recolección de información utilizados fueron: bitácoras, entrevista, ficha de revisión documental, prueba de diagnóstico y prueba de evaluación. Para el diagnóstico, la aplicación de una prueba de diagnóstico de habilidades lingüísticas elaborado por las autoras y validada por docentes expertos en la didáctica de la lengua y literatura. Dicho instrumento sirvió para evaluar el nivel de desarrollo de los componentes de la conciencia lingüística como; la conciencia léxica, conciencia semántica, conciencia sintáctica y conciencia fonológica, en el que se encontraban los estudiantes de segundo de básica. El análisis de los resultados de la prueba de diagnóstico permitió verificar el bajo nivel de logro en el desarrollo de la conciencia lingüística, especialmente en cuanto a la conciencia léxica y fonológica, esta última considerada como la de mayor impacto en el aprendizaje de la lectoescritura; luego de haber determinado las principales necesidades educativas de los estudiantes se procedió a la elaboración de una secuencia didáctica enfocada a contribuir al desarrollo de la conciencia lingüística, especialmente la léxica y la fonológica, a través de la aplicación diferentes técnicas didácticas. Con la prueba de evaluación final, se comprobó un nivel de logro mayor al de los resultados de la prueba inicial de diagnóstico, con lo que se verifica un significativo avance de los estudiantes en el desarrollo de la conciencia lingüística y el aprendizaje de la lectoescritura.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1431
Appears in Collections:ITINERARIO EN EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis Completa.pdfTexto completo5,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.