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Title: Filosofía para niños aplicada a la investigación educativa en relación con la identidad cultural dentro del subnivel básica superior
Authors: Cárdenas Pugo, Christian Alfredo
Sanchez Suconota, Freddy Fabián
metadata.dc.contributor.advisor: Sastre Alejandro, Recio
Keywords: Filosofía;Pensamiento crítico;Reflexión;Diálogo;Philosophy;Critical thinking;Reflection;Dialogue
Issue Date: 2-Mar-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-EGB;57
Abstract: Philosophy for Children (FpN) is a discipline of limited access in classrooms, where their teaching must be loaded with meaning, using stories, discussions or conversations. In the contemporary stage, the philosopher Mattew Lipman (1992) tried to generate constructive learning from dialogues that motivate students, to arrive at a deliberative knowledge. The objective of this research is to apply the FpN as a didactic proposal for the strengthening of critical and reflective attitudes on the issue of cultural identity in a dialogic way. To understand how the concept of cultural identity is conceive in school contexts of Basic General Education in Cuenca (Ecuador). We use the hermeneutical methodology, with a qualitative approach, since the data collected are descriptive and observable, little susceptible to quantification; so that these were obtain base on the interpretation of the transcripts of each session, which were based on stories with questions that generated the discussions. The proposal of the FpN program was implement with 66 students, as a result, the lack of dialogue between them is evident, and as they do not inquire reflexively and critically about the cultural identity, they possess or ask about it. For this reason, the teacher is the one who must mediate creating strategies that stimulate reflection among his students. It concluded that the FpN program through the stories told, especially the questions that generated the dialogue, strengthens the reflexive and critical attitudes.
Description: La Filosofía para Niños (FpN) es una disciplina de acceso limitado en las aulas de clase, donde su enseñanza debe estar cargada de significado, usando historias, discusiones o conversaciones. En la etapa contemporánea, el filósofo Mattew Lipman (1992) trató de generar aprendizajes constructivos a partir de diálogos que motivan a los estudiantes, para llegar a un saber de forma deliberativa. El objetivo de esta investigación es aplicar la FpN como propuesta didáctica para el fortalecimiento de actitudes críticas y reflexivas sobre el tema de la identidad cultural de manera dialógica. Para comprender como se concibe el concepto de la identidad cultural en contextos escolares de Educación General Básica en Cuenca (Ecuador) utilizamos la metodología hermenéutica, con un enfoque cualitativo, ya que los datos recogidos son descriptivos y observables, poco susceptibles de cuantificación; de modo que estos se obtuvieron con base en la interpretación de las transcripciones de cada sesión, que estuvieron basadas en historias con preguntas que generaban las discusiones. La propuesta del programa FpN se implementó con 66 estudiantes, como resultado se evidencia la falta de diálogo existente entre ellos, pues no indagan de forma reflexiva y crítica sobre la identidad cultural que poseen ni se preguntan al respecto. Por este motivo el docente es quien debe mediar creando estrategias que estimulen la reflexión entre sus estudiantes. Se concluye que el programa FpN a través de las historias contadas, especialmente las preguntas que generaron el diálogo, fortalece las actitudes reflexivas y críticas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1436
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