Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1438
Title: Guía Metodológica para el fortalecimiento de la lógica sistémica del proceso de enseñanza aprendizaje de la lectura en Educación General Básica de la Unidad Educativa “Abelardo Tamariz Crespo”.
Authors: Chamorro Pinchao, Christian Xavier
Loor Cedeño, Genesis Noemi
metadata.dc.contributor.advisor: Barrera Jimenez, Ana Delia
Keywords: Concepciones docentes;Guía Metodológica;Lectura;Lógica Sistémica;Enseñanza- aprendizaje;Teaching conceptions;Methodological guide;Reading;Systemic Logic;Learning- teaching
Issue Date: 28-Feb-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-PLL;28
Abstract: In the context of pre-professional practices, developed in the Unidad Educativa “Abelardo Tamariz Crespo” it was identified that no concrete and inclusive actions are established, which favor the learning teaching process (PEA) of reading throughout under-levels of Basic General Education (EGB). To this end, the objective was to propose a methodological guide that strengthens the systemic logic of the learning teaching process of reading in Basic General Education of that educational unit. Theoretically they were key references, among others: Cassany (1990), Solé (1992), Cruz (1998), Baca de Espíndola (2006), Montaño (2010) and Bruera (2017). From the methodological point of view it is part of the Sociocritical Paradigm, with a Qualitative - Quantitative Mixed Approach, with the anuence of methods of the theoretical and empirical level and the statisticians, which were complemented with the software <SPSSS>for the analysis of the results. As a general result, it was obtained that in the institution there is a breakdown of the systemic logic of the PEA of reading along the sub-levels of GBS, which led to the proposal of a Methodological Guide that guides key actions from institutional management in favor of co-co thinking and teaching for the sake of perfecting reading teaching. The theoretical assessment of the proposed guide makes it possible to conclude that it represents a substantial contribution to rethinking the methodological management that is carried out of the PEA of reading, in the different years and sub-levels of the EGB
Description: En el contexto de las prácticas preprofesionales, desarrolladas en la Unidad Educativa “Abelardo Tamariz Crespo”, se identificó que no se establecen acciones concretas e integradoras, que favorezcan el proceso de enseñanza aprendizaje (PEA) de la lectura a lo largo de los subniveles de la Educación General Básica (EGB). A tal efecto, se planteó como objetivo “proponer una guía metodológica que fortalezca la lógica sistémica del proceso de enseñanza aprendizaje de la lectura en Educación General Básica de dicha unidad educativa. Teóricamente resultaron referentes clave, entre otros: Cassany (1990), Solé (1992), Cruz (1998), Baca de Espíndola (2006), Montaño (2010) y Bruera (2017). Desde el punto de vista metodológico se parte del Paradigma Sociocrítico, con un Enfoque Mixto cualitativo – cuantitativo, con la anuencia de métodos del nivel teórico y empírico y los estadísticos, los cuales se complementaron con el software <SPSSS> para el análisis de los resultados. Como resultado general se obtuvo que en la institución existe una ruptura de la lógica sistémica del PEA de la lectura a lo largo de los subniveles de EGB, lo que derivó la propuesta de una Guía Metodológica que pauta acciones clave desde la gestión institucional a favor de la cohesión en el pensamiento y actuación docente en aras de perfeccionar la enseñanza aprendizaje de la lectura. La valoración teórica de la guía propuesta permite concluir que la misma representa un aporte sustancial para replantear la gestión metodológica que se realiza del PEA de la lectura, en los diferentes años y subniveles de la EGB
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1438
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LITERATURA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TT CHAMORRO 27.pdfTexto completo3.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.