Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1440
Title: Estrategia Didáctica para la implementación del Plan de Refuerzo Académico en la asignatura Lengua y Literatura de los 8vos años de EGB en la Unidad Educativa “Luis Cordero”
Authors: Tipán Mejía, José Manuel
metadata.dc.contributor.advisor: Portela Falgueras, Rolando Juan
Keywords: Refuerzo Académico;Aprendizaje;Enfoque comunicativo;Proyectos;Lengua y Literatura;Academic Reinforcement;Tutoring;Learning
Issue Date: 2-Mar-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-PLL;29
Abstract: The present degree work, corresponding to the innovation project, aims to design, implement and evaluate-feedback a didactic strategy that, based on tutoring (peer tutorials and project work), contributes to the improvement of the implementation of the Academic Reinforcement Plan (PRA) in the subject Language and Literature of the 8th years of Basic General Education. By promoting academic reinforcement, the student must have better conditions to achieve the skills that were not achieved in the course of the different units, from individualized attention and from systematic accompaniment. In addition, the strategy aims to contribute to the teaching professional development, in particular in the performance of the teacher with regard to the standard envisaged by MinEduc on the guidelines of academic reinforcement, in order to improve the processes of management of student learning. The methodology applied is qualitative in nature; it is intended to understand in depth the existing problems from the application of theoretical and empirical methods such as: participating observation, review of documents, surveys and interviews, whose data were triangulated and analyzed on the basis of the systematized theoretical foundations. The project is derived from the development of pre-professional practices in the "Luis Cordero" Educational Unit of the City of Azogues
Description: El presente trabajo de titulación, correspondiente a proyecto de innovación, tiene como finalidad diseñar, implementar y evaluar-retroalimentar una estrategia didáctica que, basada en la tutorización (tutorías entre pares y el trabajo por proyectos), contribuya al mejoramiento de la implementación del Plan de Refuerzo Académico (PRA) en la asignatura Lengua y Literatura de los 8vos años de la Educación General Básica. Al favorecer el refuerzo académico, el estudiante deberá contar con mejores condiciones para lograr las destrezas que no fueron alcanzadas en el transcurso de las diferentes unidades, desde una atención individualizada y desde el acompañamiento sistemático. Adicionalmente, la estrategia se propone contribuir al desarrollo profesional docente, en particular en el desempeño del docente en lo relativo al estándar previsto por el MinEduc sobre los lineamientos del refuerzo académico, con el fin de perfeccionar los procesos de gestión de los aprendizajes de los estudiantes. La metodología aplicada es de carácter cualitativo; se pretende conocer a fondo la problemática existente a partir de la aplicación de métodos teóricos y empíricos como: observación participante, revisión de documentos, encuestas y entrevistas, cuyos datos fueron triangulados y analizados sobre la base de los fundamentos teóricos sistematizados. El proyecto se deriva del desarrollo de las prácticas preprofesionales en la Unidad Educativa “Luis Cordero” de la Ciudad de Azogues.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1440
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA LENGUA Y LITERATURA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE TITULACIÓN TIPAN.pdfTexto completo2.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.