Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1442
Title: Implementación de regletas de Cuisenaire en el aprendizaje de adición en 2do año de Educación General Básica: Unidad Educativa “16 de Abril”
Authors: Siguenza Bonete, Emma Melida
metadata.dc.contributor.advisor: Parí Condori, Abdón
Keywords: Regletas de Cuisenaire;Material concreto;Matemáticas;Concrete material;Math
Issue Date: 11-May-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-EGB;58
Abstract: This research study deals with the development of the teaching and learning process of the mathematics subject in the Second year of the Basic General Education Elementary Level. For the purpose of this investigation we focus on learning the addition (or sum), for this we set out in coordination with the tutor as a fundamental objective to investigate how the implementation of the Regletas de Cuisenaire intervenes in the addition learning of the students of the Second year of EGB of the Educational Unit of “April 16” period of 2019-2020. This was approached from a qualitative methodological approach, using interactive techniques and instruments necessary for data collection such as the interview through a teacher's question guide and a diagnostic test and final test through the questionnaire applied to students and the analysis of teaching and learning process tasks assessed based on the observation sheet. The initial results show that there is a teaching practice with conventional methods with repetitive strategies that emphasizes the transmission of information using markers, blackboard and school textbook. In this perspective, the understanding of the concepts and processes of basic operations is neglected. As a strategic alternative, the use of Cuisenaire strips has been implemented and an improvement in student learning has been achieved, reflected in the final test scores and observed in the process evaluation through observation sheets. It is important to emphasize that the teaching-learning of mathematics at the level of basic education is of paramount importance to lay the foundations that children need to consolidate their learning in the future. Finally, the use of Cuisenaire strips for the teaching of mathematics in Basic General Education is recommended.
Description: El presente estudio de investigación, aborda el desarrollo del proceso de enseñanza y aprendizaje de la asignatura matemáticas en el 2º año del Subnivel Elemental de la Educación General Básica. Esta investigación está enfocada en el aprendizaje de la adición (o suma), para ello se plantea el objetivo fundamental de indagar como interviene la implementación de las Regletas de Cuisenaire en el aprendizaje de adición de las y los estudiantes del Segundo año de EGB de la Unidad Educativa de “16 de abril” gestión 2019-2020. En este sentido, este estudio se centra en un enfoque cualitativo, utilizando técnicas interactivas e instrumentos necesarios para la recolección de datos como la entrevista mediante una guía de preguntas a la docente, una prueba diagnóstica y prueba final a través del cuestionario aplicados a los estudiantes y el análisis de tareas del proceso de enseñanza y aprendizaje valorados en base a la ficha de observación. Los resultados iniciales evidencian, que existe una práctica de enseñanza con el empleo de métodos convencionales y estrategias que enfatiza la transmisión de saberes utilizando marcadores, pizarra y el texto escolar, sobre esta praxis se descuida la comprensión de los conceptos y procesos de las operaciones básicas. Como una alternativa estratégica se ha implementado el uso de las regletas de Cuisenaire y se ha logrado una mejora en el aprendizaje de los estudiantes que se ve reflejado en las calificaciones de la prueba final y observando en la evaluación de proceso mediante las fichas de observaciones. Es importante destacar que la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en el nivel de educación básica es importante para asentar las bases que requieren los niños y consolidar sus aprendizajes en el futuro. Finalmente, se recomienda la utilización de las regletas de Cuisenaire para la enseñanza de las matemáticas en la Educación General Básica.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1442
Appears in Collections:ITINERARIO EN EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Titulacion Emma Siguenza B.pdfTexto completo2.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.