Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1448
Title: El juego como estrategia didáctica para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en séptimo año de EGB de la Unidad Educativa Luis Cordero
Authors: Ochoa Caiza, Mayra Jacqueline
Saldaña Arízaga, Jessie Andrea
metadata.dc.contributor.advisor: Panamá Criollo, Germán Wilfrido
Keywords: Juego;Pensamiento lógico matemático;Destrezas matemáticas;Game;Logical mathematical thinking;Mathematical skills
Issue Date: 28-Feb-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-PM;62
Abstract: This degree work is based on a current problem, manifested by a traditional pedagogical practice in the area of Mathematics and students with low level of reasoning, reflection and mathematical logical thinking. From this situation, the objective is to contribute to the development of the mathematical logical thinking of the students of the seventh grade "B" of BGE of the Educational Institution "Luis Cordero" of Azogues, through the implementation of the game. To achieve this purpose, aspects related to mathematical logical thinking in teaching practice and student learning were diagnosed. A group of activities based on the game was designed and applied as a didactic strategy (Duvignaud, 1982; Huizinga, 1972; Piaget, 1961; Vygotsky and Winnicott, 1971) and finally evaluated the results obtained after implementing the proposal. The methodology used was Action-Research, with a socio-critical paradigm and a mixed approach, using both qualitative instruments (field diaries, interview and documentary analysis), as well as quantitative (performance tests, surveys). This study had the participation of 40 students and their teacher, belonging to the aforementioned degree. The scope of the research was descriptive, because, it focused on the analysis of the characteristics of the study variables: play and mathematical logical thinking; and of the results obtained before and after the application of the proposal, through the student's t-test. It was concluded that effectively the use of the game as a didactic strategy contributed to the development of mathematical logical thinking, because, the game allowed students to solve reasoning problems, develop logical mathematical thinking and achieve skills with performance criteria.
Description: El presente trabajo de titulación parte de una problemática actual, manifestada por una práctica pedagógica tradicional en el área de Matemática y de estudiantes con bajo nivel de razonamiento, reflexión y pensamiento lógico matemático. Desde esta situación, se plantea como objetivo contribuir al desarrollo del pensamiento lógico matemático de los estudiantes del séptimo grado “B” de EGB de la Unidad Educativa “Luis Cordero” de Azogues, mediante, la implementación del juego. Para alcanzar este propósito, se diagnosticó aspectos referidos al pensamiento lógico matemático en la praxis docente y en el aprendizaje de los estudiantes. Se diseñó y aplicó un grupo de actividades basadas en el juego como estrategia didáctica (Duvignaud, 1982; Huizinga, 1972; Piaget, 1961; Vygotsky y Winnicott, 1971) y finalmente se evaluaron los resultados obtenidos después de implementar la propuesta. La metodología empleada fue la investigación-acción, con un paradigma socio crítico, enfoque mixto y aplicación de instrumentos cualitativos (diarios de campo, entrevista), como cuantitativos (pruebas de rendimiento, encuestas). Este estudio contó con la participación de 40 estudiantes y su docente, pertenecientes al grado mencionado. El alcance de la investigación fue descriptivo, porque se centró en el análisis de las características de las variables: el juego y el pensamiento lógico matemático; y de los resultados obtenidos antes y después de la aplicación de la propuesta, mediante la prueba t de student. Se concluyó que efectivamente la utilización del juego como estrategia didáctica aportó al desarrollo del pensamiento lógico matemático, porque, el juego permitió que los estudiantes resuelvan problemas de razonamiento, desarrollen el pensamiento lógico matemático y alcancen las destrezas con criterio de desempeño planteadas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1448
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PROYECTO DE TITULACIÓN Ochoa y Saldaña.pdfTexto completo6.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.