Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1449
Title: Ambiente de aprendizaje enfocado a la multiplicación de números naturales para cuarto grado EGB en la Unidad Educativa “Luis Cordero”
Authors: Domínguez Alvarracin, Jonnathan Fernando
metadata.dc.contributor.advisor: Pari Condori, Abdón
Keywords: Multiplicación;Ambiente de aprendizaje;Material manipulativo;Multiplication;Learning environment;Manipulative material
Issue Date: 26-Feb-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-PM;63
Abstract: The present research is about the multiplication teaching of the natural numbers through the application of learning environment, applied in students of fourth grade of Basic General Education, the objective guide is propose a learning environment whit manipulative materials to support the teaching-learning process the multiplication of natural numbers, the specific objectives used are design, application and evaluation of an innovative learning proposal. The methodology used is qualitative with exploratory scope, allowing the collection and analysis of data after the implementation of proposal for pedagogical innovation, for this process they were used process like diagnostic test, field diary, and interviews, focused on the monitoring of learning results after the application of the proposal through an action research process. As results of the research, it was learned that the application of a learning environment focused on multiplication, promotes an improvement in student learning, helping the development of skills and abilities necessary to understand the notion of multiplication and improve the resolution of exercises, it is concluded that using a learning environment motivates students, arouses their interest, creativity and predisposition to learn, in addition the use of manipulative teaching materials allow a better understanding of the multiplication algorithm starting from specific situations which allow compression of abstract mathematical concepts.
Description: El presente estudio está enfocado al tema de la enseñanza de la multiplicación de números naturales mediante la aplicación de un ambiente de aprendizaje, para alumnos de cuarto grado paralelo “B” de Educación General Básica. El objetivo guía del proyecto es proponer un ambiente de aprendizaje que integre el uso de materiales didácticos manipulativos para apoyar el proceso de enseñanza aprendizaje de la multiplicación de números naturales, apoyado en objetivos específicos encaminados al diseño, aplicación y evaluación de una propuesta innovadora de aprendizaje. La metodología empleada es de carácter cualitativo con un alcance exploratorio, permitiendo la recopilación y análisis de datos tras la implementación de una propuesta de innovación pedagógica, para lo cual se utilizaron técnicas de recolección de datos: prueba de diagnóstico, diarios de campo, y entrevistas, enfocadas al seguimiento del proceso de aprendizaje, luego de la aplicación de la propuesta, mediante un proceso de investigación acción. Como resultados de la investigación se pudo conocer que la aplicación de un ambiente de aprendizaje enfocado a la multiplicación, propicia una mejora en el aprendizaje de los estudiantes, ayudando al desarrollo de destrezas y habilidades necesarias para comprender la noción de multiplicación y mejorar la resolución de ejercicios. Se concluye que usar un ambiente de aprendizaje motiva a los alumnos, despierta su interés, creatividad y predisposición por aprender, además, el uso de materiales didácticos manipulativos posibilita una mejor comprensión del algoritmo de la multiplicación partiendo desde situaciones concretas las cuales permiten la compresión de conceptos matemáticos abstractos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1449
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA MATEMÁTICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TT44.pdfTexto completo5.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.