Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1463
Title: Enseñanza y aprendizaje de las cuatro operaciones básicas mediante estrategias lúdicas para sexto año de Educación General Básica, Unidad Educativa 16 de abril
Authors: Peres Brito, Edgar Geovanny
metadata.dc.contributor.advisor: Mora Oleas, Janet Catalina
Keywords: Estrategias;Lúdica;Material lúdico;Enseñanza-aprendizaje;Operaciones básicas;Strategies;Playful;Educational play;Material;Game
Issue Date: 7-Mar-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-EGB;63
Abstract: The present work of quantitative and qualitative character shows the design and application of strategies from a playful approach to the strengthening of the theme of the four basic operations and to improve the learning of students in the subject of mathematics. The main purpose was to boost the teacher's work by incorporating teaching activities so that learning is carried out and understood from the game. The elements that take advantage of the playfulness are: the ease of adapting (flexibility) to the present diversity and context of the classroom, which boosts the process and generates main emotions of the human being, in which it implies an educational objective. Playfulness also increases the level of participation and collaboration among students in the classroom when doing work, in addition, play is supported and makes use of resources such as educational play material to finish achieving a better academic performance of students. Finally, the result was that the use of recreational strategies based on activities (games) supported by educational recreational resources increases the interest and motivation of the students, which helped to improve their level of learning.
Description: El presente trabajo de carácter cualitativo y cuantitativo muestra el diseño y aplicación de estrategias desde un enfoque lúdico para el fortalecimiento sobre el tema de las cuatro operaciones básicas y para mejorar el aprendizaje de lxs estudiantes dentro del área de las matemáticas. El propósito principal fue dinamizar el quehacer docente al incorporar actividades de enseñanza para que el aprendizaje sea llevado y comprendido desde el juego. Los elementos que se aprovecha de la lúdica son la facilidad de adaptarse (flexibilidad) a la diversidad presente y contexto del aula, que dinamiza el proceso y genera emociones principales del ser humano, en los que lleva implícito un objetivo educativo. La lúdica también aumenta el nivel de participación y colaboración entre estudiantes del aula al realizar trabajos, además, que puede apoyarse y hacer uso de recursos como el material lúdico didáctico para terminar de alcanzar un mejor rendimiento académico de lxs estudiantes. Por último, el resultado que se consiguió fue que el uso de las estrategias lúdicas basadas en actividades (juegos) apoyadas de recursos lúdicos didácticos incrementa el interés y motivación de lxs estudiantes el cual ayudó a mejorar su nivel de aprendizaje.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1463
Appears in Collections:ITINERARIO EN EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56 tt.pdfTexto completo2.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.