Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1467
Title: El uso de la poesía, la retahíla y la adivinanza como estrategia didáctica para la consolidación de aprendizajes en Educación Inicial.
Authors: García Salto, Elena Katherine
Zeas Corte, Jessica Valeria
metadata.dc.contributor.advisor: Saldaña Gómez, Diana Priscila
Keywords: Literatura infantil;Poesía;Retahíla;Adivinanza;Aprendizaje;Children's;Literature;Poetry;String;Riddle;Learning
Issue Date: 25-Feb-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEI;17
Abstract: This research project aims to use children's literature as a didactic strategy to strengthen the teaching-learning processes, stimulating social, emotional and cognitive development in infants. This is how activities were developed through: poetry, strings and riddles to consolidate the learning of infants from Initial 2 "A" of the School of Basic Education "San Francisco de Peleusi de Azogues". This work has a theoretical basis that exposes the benefits and importance of children's literature in childhood. The methodology used in the research has a qualitative approach, which seeks to know the reality of infants, establishing dialogues and relationships that allow evidence of reactions to the application of the proposal. The planned activities were characterized by being attractive and fun for both the teacher and the boys and girls, who actively participated in each one of them. The application was made at the time of consolidation of the pedagogical day, after various activities and skills developed by the teacher, in a closing or reinforcement manner. After the application of the proposal, positive results were obtained in the students such as: knowing and using literary resources, developing critical thinking, promoting interaction among classmates, stimulating language and reinforcing the knowledge acquired throughout the day. The use of poetry, string, and riddle generated significant learning in children, using children's literature to address curricular content and strengthen learning experiences.
Description: El presente proyecto de investigación tiene como finalidad utilizar la literatura infantil como estrategia didáctica para fortalecer los procesos de enseñanza aprendizaje, estimulando un desarrollo social, emocional y cognitivo en los infantes. Es así como se desarrollaron actividades mediante: poesías, retahílas y adivinanzas para consolidar los aprendizajes de los infantes de Inicial 2 “A” de la Escuela de Educación Básica “San Francisco de Peleusi de Azogues”. Este trabajo cuenta con una base teórica que expone los beneficios e importancia de la literatura infantil en la niñez. La metodología utilizada en la investigación tiene un enfoque cualitativo, la cual busca conocer la realidad de los infantes, estableciendo diálogos y relaciones que permiten evidenciar las reacciones ante la aplicación de la propuesta. Las actividades planificadas se caracterizaron por ser llamativas y divertidas tanto para la docente como para los niños y niñas, quienes participaron de manera activa en cada una de ellas. La aplicación se realizó en el momento de consolidación de la jornada pedagógica, luego de varias actividades y destrezas desarrollas por la docente, a manea de cierre o refuerzo. Luego de la aplicación de la propuesta se obtuvo resultados positivos en los estudiantes como: conocer y utilizar los recursos literarios, desarrollar un pensamiento crítico, fomentar la interacción entre compañeros, estimular el lenguaje y reforzar los conocimientos adquiridos a lo largo del día. El uso de poesía, retahíla y adivinanza generó un aprendizaje significativo en los niños, utilizando la literatura infantil para abordar contenidos curriculares y fortalecer las experiencias de aprendizaje.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1467
Appears in Collections:EDUCACIÓN INICIAL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TT1 EI.pdfTexto completo3.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.