Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1470
Title: Competencias interculturales: un estudio de caso en la Unidad Educativa Intercultural Bilingüe Comunitaria “Suscal”
Authors: Fernández Sanango, Byron Cornelio
metadata.dc.contributor.advisor: Pérez Morales, Patricia
Keywords: Estrategia didáctica;Competencia intercultural;Educación Intercultural Bilingüe;Diversidad cultural;Teaching strategy;Intercultural competence;Bilingual Intercultural Education;Cultural diversity
Issue Date: 26-Feb-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEIB-PLK;9
Abstract: This research designs, implements and evaluates some teaching strategies, with an intercultural approach, for the development of intercultural competences in students of the sixth and seventh grades of Basic Middle Education, in the Unit Bilingual Intercultural Community Education "Suscal", as an alternative to understand and mitigate cultural tensions between the kichwa and the mestizo indigenous group. It responds to the need to mitigate rejection, represented by certain negative attitudes of the new generations in the school. Likewise, it considers the importance of bilingual intercultural institutions in the formation of an individual attached to its roots, as well as in the need to graduate citizens according to contemporary demands, characterized by diversity cultural and globalization. To do this, this research has a qualitative approach, where information is obtained through the educational ethnographic method, being descriptive-interpretive, of the educational reality and of the different phases of research. Therefore, for data collection it involved the use of the participating observation, the semi-structured interview and the focus group. The results of the research proposal were: a) The deconstruction of stereotypes circulating within the aulic scenario; (b) Promote spaces for the recognition of cultural diversity and the development of empathy for other cultural realities; c) Establish the development of competences in relation to Andean principles within teaching unit planning.
Description: La presente investigación diseña, implementa y evalúa algunas estrategias didácticas, con un enfoque intercultural, para el desarrollo de competencias interculturales en estudiantes del sexto y séptimo grado de Educación General Básica Media, en la Unidad Educativa Comunitaria Intercultural Bilingüe “Suscal”, como una alternativa para comprender y mitigar las tensiones culturales entre el grupo indígena kichwa y el mestizo. Responde a la necesidad de atenuar el rechazo, representado con ciertas actitudes negativas de las nuevas generaciones en el centro escolar. Del mismo modo, considera la importancia de las instituciones interculturales bilingües en la formación de un individuo apegado hacia sus raíces, así como en la necesidad de egresar ciudadanos acordes a las demandas contemporáneas, caracterizadas por la diversidad cultural y la globalización. Para ello, esta investigación tiene enfoque cualitativo, en donde se obtiene información mediante el método etnográfico educativo, siendo de carácter descriptivointerpretativo, de la realidad educativa y de las diferentes fases de la investigación. Por ello, para la recolección de datos implicó la utilización de la observación participante, la entrevista semiestructurada y el grupo focal. Los resultados de la propuesta de investigación fueron: a) La deconstrucción de estereotipos que circulan dentro del escenario áulico; b) Favorecer espacios para el reconocimiento de la diversidad cultural y el desarrollo de la empatía hacia otras realidades culturales; c) Establecer el desarrollo de las competencias en relación los principios andinos dentro de planificaciones de unidad didáctica.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1470
Appears in Collections:ITINERARIO EN PEDAGOGÍA DE LA LENGUA KICHUA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Versión de tesis Final_.pdfTexto completo2.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.