Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1475
Title: Las salidas pedagógicas para promover el aprendizaje significativo en niños y niñas de 3 a 4 años
Authors: Alvarez Zúñiga, Laura Cristina
Mogrovejo Pesantez, Cinthya Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Abad Calle, Joana Valeria
Keywords: Salidas pedagógicas;Aprendizaje significativo;Experiencias de aprendizaje;Rol docente;Educación Inicial;Pedagogical outputs;Meaningful learning;Learning experiences;Teaching role;Initial Education
Issue Date: 26-Feb-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEI;18
Abstract: This work with a quialitative approach, was base on participating action research which allowed researchers to interact directly with the educational community of the School of Basic Education “San Francisco de Peleusí de Azogues” knowing the educational context and this organizational dynamics. The study began with the identification of a problem, wich served as the basis for designing and executing an educational proposal base on pedagogical output as an experiential and meaningful teaching strategy for children aged 3 to 4 in the parallel “A” applied in the training process of infants and related to the content of the 2014 Initial Education Curriculum. The goal of this study is to promote meaningful learning by executing pedagogical outputs accompanied by pre and post implementation activities wich make it possible to enhance children's experiences by being in touch with situations in their daily lives, real and cultural context showing positive results in the infants in the different areas of development and learning contributing to coexistence, autonomy, languaje,mathematics, motor skills and relashionship with the natural and cultural enviroment; stimulating values such as solidarity, caring for themselves and other colleagues.
Description: El presente trabajo, con enfoque cualitativo, se basó en la investigación acción participante, la cual permitió a las investigadoras interactuar directamente con la comunidad educativa de la Escuela de Educación Básica “San Francisco de Peleusí de Azogues”, conociendo el contexto educativo y su dinámica organizacional. El estudio inició con la identificación de una problemática, la cual sirvió de base para diseñar y ejecutar una propuesta educativa basada en la salida pedagógica, como una estrategia de enseñanza vivencial y significativa para niños y niñas de 3 a 4 años del paralelo “A”, aplicada en el proceso formativo de los infantes y relacionada con el contenido del Currículo de Educación Inicial 2014. El objetivo de este estudio es promover el aprendizaje significativo mediante la ejecución de salidas pedagógicas acompañadas de actividades pre y post aplicación, las cuales permiten potenciar las experiencias de los niños y niñas al estar en contacto con situaciones de su vida cotidiana, contexto real y cultural; evidenciando en los infantes resultados positivos en los diferentes ámbitos de desarrollo y aprendizaje, aportando a la convivencia, autonomía, lenguaje, matemática, motricidad y relación con el medio natural y cultural; estimulando valores como la solidaridad, cuidado de sí mismo y de los demás compañeros.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1475
Appears in Collections:EDUCACIÓN INICIAL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación Cristina Alvarez Z y Cinthya Mogrovejo P. (1).pdfTexto completo1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.