Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1544
Title: Análisis de la pertinencia de las recomendaciones del Informe Final de Auditoría de Seguimiento a la Auditoría Regular General (ARG) sobre el desempeño profesional docente en el aula de la escuela pluridocente “Antonio Morales”, Paute-Azuay con relación al tipo de institución educativa
Authors: Ávila Ortiz, Silvia Marlene
Tigre Cáceres, Marina Beatriz
metadata.dc.contributor.advisor: Molerio Rosa, Liliana de la Caridad
Keywords: Auditoría educativa;Escuela pluridocente;Estándares de calidad educativa;Desempeño profesional docente;Informe final de auditoría educativa;Educational audit;Multi-teacher school;Educational quality standards;Teaching professional performance;Final educational audit report.
Issue Date: 25-Mar-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TM4;409
Abstract: This research was oriented towards the analysis of the pertinence of the recommendations of the Final Audit Report to the General Regular Audit (ARG) on the professional teaching performance in the classroom of the multi-teacher school “Antonio Morales”, Paute-Azuay (Ecuador) in relation to the type of educational institution. This research is based on a qualitative approach, using the theoretical level (inductive-deductive and analysis-synthesis) and empirical (interview) and instruments for data collection (an interview guide and analysis guide of the information). For its study, the qualitative variable professional teaching performance in the classroom of the multiteacher school was divided into three subcategories: teaching strategies, learning environment, and achievement evaluation, defining for each of them an analysis criteria with five levels that range from nothing to highly correspondent. The results obtained revealed that the recommendations made in the final report of the follow-up audit to the ARG of the multi-teacher school “Antonio Morales” were not pertinent to the type of educational institution. Therefore, based on these results, some recommendations and suggestions are left that will serve as basis for future research.
Description: El presente trabajo de investigación se orienta hacia el análisis de la pertinencia de las recomendaciones del Informe Final de Auditoría de Seguimiento a la Auditoría Regular General (ARG) sobre el desempeño profesional docente en el aula de la escuela pluridocente “Antonio Morales”, Paute-Azuay (Ecuador) con relación al tipo de institución educativa. Se fundamenta en un enfoque de tipo cualitativo, utilizando para su ejecución los métodos de nivel teórico (inductivo-deductivo y análisis-síntesis) y empírico (entrevista) e instrumentos para la recolección de datos (guía de la entrevista y guía de análisis de la información). Para su estudio se descompuso la variable cualitativa desempeño profesional docente en el aula de la escuela pluridocente en tres subcategorías: estrategias de enseñanza, ambiente de aprendizaje y evaluación de logro, definiendo para cada uno de ellos criterios de análisis con cinco niveles de gradación que va desde nada a altamente correspondiente. Los resultados obtenidos revelaron que las recomendaciones planteadas en el informe final de auditoría de seguimiento a la ARG de la escuela pluridocente “Antonio Morales” no son pertinentes al tipo de institución educativa. Por lo que basado en estos resultados se deja algunas recomendaciones y sugerencias que servirán de base para futuras investigaciones.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1544
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.