Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1549
Title: La expresión oral en el idioma inglés, a través de la técnica de la repetición: creación de videos por los estudiantes de tercero Mecánica de Bachillerato Técnico de la Unidad Educativa “Vicente Anda Aguirre
Other Titles: “LA EXPRESIÓN ORAL EN EL IDIOMA INGLÉS, A TRAVÉS DE LA TÉCNICA DE LA REPETICIÓN: CREACIÓN DE VIDEOS POR LOS ESTUDIANTES DE TERCERO MECÁNICA DE BACHILLERATO TÉCNICO DE LA UNIDAD EDUCATIVA “VICENTE ANDA AGUIRRE”
Authors: Villarreal Palomeque, Claudia Jacqueline
metadata.dc.contributor.advisor: Cherres Fajardo, Sara Karina
Keywords: Inglés;Estudiantes;Técnica de Repetición;Habilidad para hablar;Trabajo en grupo;Videos;English;Students;Repetition Technique;Speaking skill;Group work;Videos
Issue Date: 26-Aug-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TM4;413
Abstract: The purpose of the degree work in its Application modality is to use the Repetition Technique to improve the skills of oral communication in the English language, in the students of Third of Technical Bachillerate of FIP Mechanic, of the Educational Unit “Vicente Anda Aguirre”. To achieve this purpose, four steps were followed: Step 1: Diagnosis, for the development of this activity, a first video was prepared with the theme “Let´s talk about movies” that contained images of students, photographs of films with their respective genres of interest, together with the narrations developed by the students and with a duration of 5 minutes in three groups, two of them four and one of three, this was done with the help of a rubric that contains evaluation indicators of their own for this process such as understanding the English language, issuance and pronunciation of vocabulary, use of grammar rules, resulting in 73% of 11 students, divided into 4 women and 7 men with an age range of 17 to 22 years belonging to the Technical Baccalaureate who formed 100% of the research with oral expression difficulties developed in the first video in which they demonstrated this shortcoming in English; Step 2: Research: Several teaching - learning techniques were studied to improve Speaking in the students, which was determined that the Repetition Technique was the most optimal for the construction of learning for this heterogeneous group of students; Step 3: Socialization: Once the technique was studied, the students were socialized and the oral narrations were developed in the school hours, which showed that the students put more interest since they had greater retention of vocabulary and the development was from of a gradual process; Step 4: Application and Assessment: The students of the Third Technical Baccalaureate of the FIP Mechanics, when they used the Repetition Technique in classes showed an improvement in speaking, so in this last step videos were created to demonstrate that the change of An innovative technique helps the teaching-learning process, that is why in the second video the oral narrations and the speaking in English had an improvement of 91%, the students reached their goal, thus indicating that the Repetition Technique is a good one proposal for the construction of knowledge and for the teaching-learning process. The change from a traditional didactic to a constructivist one, influenced the students who disciplined their learning and their aptitudes to be able to construct their knowledge from the Repetition Technique. Observing the results, the students were motivated by the advances and changes acquired, taking a notable step towards the progress of oral ability. Therefore, this application project has proven to be valid and transferable to be applied in other schools that want to improve English speaking skills.
Description: El propósito del trabajo de titulación en su modalidad Aplicación, es la de emplear la Técnica de Repetición para mejorar las habilidades de la comunicación oral en el idioma inglés, en los estudiantes de Tercero de Bachillerato Técnico de FIP Mecánica, de la Unidad Educativa “Vicente Anda Aguirre”. Para lograr este propósito, se siguieron cuatro pasos: Paso 1: Diagnóstico, para el desarrollo de esta actividad se elaboró un primer video con el tema “Let´s talk about movies” que contenía imágenes de estudiantes, fotografías de películas con sus géneros respectivos de interés conjuntamente con las narraciones desarrolladas por los estudiantes y con una duración de 5 minutos en tres grupos dos de ellos de cuatro y uno de tres, esto se lo hizo con la ayuda de una rúbrica que contiene indicadores de evaluación propios para este proceso como la comprensión del idioma inglés, emisión y pronunciación de vocabulario, empleo de reglas gramaticales, teniendo como resultado el 73% de 11 estudiantes de los cuales se divide en 4 mujeres y 7 varones con un rango de edades de 17 a 22 años pertenecientes al Bachillerato técnico que formaron el 100% de la investigación con dificultad de expresión oral desarrolladas en el primer video en la cual demostraron esta falencia en inglés; Paso 2: Investigación: Se estudiaron varias técnicas de enseñanza – aprendizaje para mejorar el Speaking en los estudiantes, la cual se determinó que la Técnica de la Repetición era la más óptima para la construcción del aprendizaje para este grupo heterogéneo de estudiantes; Paso 3: La Socialización: Una vez estudiada la técnica se socializó a los estudiantes y se fueron desarrollando las narraciones orales en las horas clases, lo cual demostró que los alumnos ponían mayor interés ya que tenían mayor retención de vocabulario y el desarrollo fue a partir de un proceso paulatino; Paso 4: Aplicación y Valoración: Los estudiantes del Tercero de Bachillerato Técnico de la FIP Mecánica, cando usaron la Técnica de Repetición en clases mostraron un mejoramiento en el speaking, por lo que en este último paso se crearon videos para demostrar que el cambio de una técnica innovadora ayuda al proceso de enseñanza – aprendizaje, es por esto que en el segundo video las narraciones orales y el speaking en inglés tuvo una mejora del 91%, los estudiantes alcanzaron su meta quedando así indicada que la Técnica de Repetición es una buena propuesta para la construcción del conocimiento y para el proceso de enseñanza – aprendizaje. El cambio de una didáctica tradicional a una constructivista, influyó en los estudiantes que disciplinaron sus aprendizajes y sus aptitudes para poder construir su conocimiento a partir de la Técnica de Repetición. Al observar los resultados, los estudiantes se sintieron motivados por los avances y cambios adquiridos, dando un paso notable hacia el progreso de la habilidad oral. Por lo que, este proyecto de aplicación ha demostrado ser válido y transferible para ser aplicado en otras escuelas que desean mejorar la habilidad oral en inglés.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1549
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tesis claudia v repositorio - bib.pdfTexto completo1.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.