Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1561
Title: Diseño de un Plan de Acompañamiento pedagógico para el fomento de las prácticas inclusivas en la Unidad Educativa El Pan, del Cantón El Pan (Año Lectivo 2020 – 2021)
Authors: Lema Zhindón, María Dolores
Carchi Atariguana, Mónica Maribel
metadata.dc.contributor.advisor: Denis Choin, David Olivier
Keywords: Educación inclusiva;Prácticas inclusivas;Estrategias didácticas;Inclusión educativa;Dirección educativa;Inclusive education;Inclusive practices;Teaching strategies;Educational inclusion;Educational direction
Issue Date: 1-Mar-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TM4;425
Abstract: The present work on the application of the “Especialización en Gestión de la calidad (mención directivos)” focuses on the problem of educational inclusion. Its purpose is the promotion of inclusive pedagogical practices for the relevant attention to diversity. Its purpose is the promotion of inclusive pedagogical practices for the relevant attention to diversity. After a process of participant observation In the El Pan educational unit in the El Pan canton, it was determined that there were no institutional policies of educational inclusion nor is it was carried out in the daily pedagogical practice of teachers causing children with special educational needs and students with rhythms and styles of learning were excluded from the non-conventional teaching-learning process. In this qualitative research carried out through action research, we used the techniques of documentary analysis, of the survey, interview and focus group. As a result, it presents a pedagogical plan based on the needs and interests of teachers: active methodologies of teaching and learning, research-action for the improvement of the pedagogical practice, circles of restauration…). In this way, this proposal contributes to the fulfillment of the principle of equity and inclusion expressed in the Organic Law of Intercultural Education and ensures that it complies with the quality standard C2.P2.GE13, corresponding to the component of educational management.
Description: El presente trabajo de aplicación de la Especialización en Gestión de la calidad (mención directivos) se centra en la problemática de la inclusión educativa. Su propósito es el fomento de prácticas pedagógicas inclusivas para la atención pertinente a la diversidad. Después de un proceso de observación participante se determinó que en la Unidad Educativa El “Pan “, del cantón El Pan, no existían políticas institucionales de inclusión educativa ni esta se realizaba en la práctica pedagógica diaria de los/as docentes provocando que niños/as con necesidades educativas especiales y estudiantes con ritmos y estilos de aprendizaje no convencionales estuvieran excluidos del proceso enseñanza-aprendizaje. En esta investigación cualitativa llevada a cabo mediante la investigación acción se utilizaron las técnicas del análisis documental, de la encuesta, entrevista y del grupo focal. Como resultado, se presenta un plan de acompañamiento pedagógico basado en las necesidades e intereses de los docentes: metodologías activas de enseñanza-aprendizaje, investigación-acción para la mejora de la práctica pedagógica, círculos de restauración…). De esta manera, con esta propuesta se contribuye al cumplimiento del principio de equidad e inclusión expresado en la Ley Orgánica de Educación Intercultural y se asegura que se cumpla con el estándar de calidad C2.P2.GE13., correspondiente al componente de gestión pedagógica.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1561
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.