Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1570
Title: Construcción y Diseño de un Instrumento de Evaluación para el Proyecto Educativo Institucional
Authors: Carrión Galarza, Darwin Geovanny
Encalada Quezada, Gilda Ximena
metadata.dc.contributor.advisor: Ullauri Ullauri, Jaime Ivan
Keywords: Auditoria Educativa;Estándares de calidad;Diseño;Instrumentos de evaluación;Proyecto Educativo;Institucional.Educational;Audit;Quality Standards
Issue Date: 1-Mar-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TM4;434
Abstract: In the educational audit process to the institutions of Ecuador, the quality standards are taken into account (Ministry of Education of the Republic of Ecuador, 2013), issued by the Ministry of Education for the evaluation process, this research was carried out to make the design of an evaluation instrument used by the Auditors, specifically, to evaluate the Institutional Educational Project (PEI), this being the most important document within any educational community. It is established that these documents are prepared from the central plant of the Ministry of Education by a group of technicians, these instruments are confidential and used only by educational auditors working in the Ministry of Education, for which an evaluation instrument is designed. of the PEI based on interviews with Directors and Auditors, in order to improve it in the last stage, understanding that for its respective preparation the managers use a systematic qualitative method which is updated from time to time, to comply with quality standards and the advances that are presented in education. During this research it was found that educational institutions handle PEI implementation guides based on quality standards (Ministry of Education of the Republic of Ecuador, 2013), which facilitates compliance with the provisions of laws and ministerial agreements, facilitating auditors to proceed to evaluate accurately according to compliance and development of activities within the institutions.
Description: En el proceso de auditoria educativa a las instituciones del Ecuador toma en cuenta los estándares de calidad (Ministerio de Educación de la República del Ecuador, 2013), emitidos por el Ministerio de Educación para el proceso de evaluación, se realizó esta investigación para hacer el diseño de un instrumento de evaluación utilizado por los Auditores, específicamente, para evaluar el Proyecto Educativo Institucional (PEI), siendo éste el documento más importante dentro de toda comunidad educativa. Se llega a establecer que estos documentos son elaborados desde planta central del Ministerio de Educación por un grupo de técnicos, éstos instrumentos son confidenciales y utilizados solo por auditores educativos en funciones en el ministerio de educación, por lo cual se procede a diseñar un instrumento evaluador del PEI en base a entrevistas a Directivos y Auditores, a fin de mejorarlo en la última etapa, comprendiendo que para su respectiva elaboración los encargados utilizan un método sistemático – cualitativo los cuales son actualizados cada cierto tiempo, para dar cumplimiento a los estándares de calidad y a los avances que se presentan en materia educativa. Durante esta investigación se pudo constatar que las instituciones educativas manejan guías de implementación del PEI en base a los estándares de calidad (Ministerio de Educación de la República del Ecuador, 2013), lo cual facilita dar cumplimiento a lo establecido en leyes y acuerdos ministeriales, facilitando a los auditores proceder a evaluar de forma precisa de acuerdo al cumplimiento y desarrollo de actividades dentro de las instituciones.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1570
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PROYECTO DE TITULACIÓN FINAL.pdfTexto completo1.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.