Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1583
Title: Asesoramiento al directivo sobre planificaciones curriculares en la U.E. Dr. Tomás Rendón Solano, La Troncal, en el período lectivo 2019-2020
Authors: López Zambrano, Tania Mercedes
metadata.dc.contributor.advisor: García Chávez, Arelys
Keywords: Asesoría Educativa;Directivo;Acompañamiento;Planificaciones curriculares;Educational advice;Manager;Support;Curricular planning
Issue Date: 27-Mar-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TM4;436
Abstract: This research focuses on advising the manager, in the design of an accompaniment plan for the monitoring and evaluation of curricular planning taking into account the Dr. Tomás Rendón Educational Unit belonging to the Canton La Troncal. The objective is to advise the manager, in the design of an accompaniment plan for the planning, monitoring and evaluation of the curricular planning of the Natural Sciences area of the Baccalaureate level. For the development of the research, the theoretical foundations related to educational advice in Ecuador are studied, then the diagnosis of the management's advisory needs is made applying different research methods, techniques and instruments: first, an interview is conducted with the manager to Know how to apply the processes of monitoring and evaluation of curricular planning, then a survey is applied to BGU teachers of natural sciences and then a documentary review of the PCI, PCA and PUD is carried out to verify if they comply with the guidelines established by the Ministry of Education. With the results obtained, the actions of the advisory plan are designed for the manager to prepare the accompaniment plan, which allows him to monitor and evaluate the curricular plans. Finally, the feasibility of the advisory proposal is evaluated with the application of an interview and the revision of the support plan. Based on this information, the conclusions of the project are determined, focused on the importance of counseling to improve educational processes.
Description: Esta investigación se enfoca en el asesoramiento al directivo, en el diseño de un plan de acompañamiento para el seguimiento y evaluación de las planificaciones curriculares tomando en cuenta la Unidad Educativa Dr. Tomás Rendón perteneciente al Cantón La Troncal. El objetivo es asesorar al directivo, en el diseño de un plan de acompañamiento para la planificación, seguimiento y evaluación de las planificaciones curriculares del área de Ciencias naturales del nivel Bachillerato. Para el desarrollo de la investigación se estudia los fundamentos teóricos referentes a la asesoría educativa en el Ecuador, luego se hace el diagnóstico de las necesidades de asesoría al directivo aplicando diferentes métodos, técnicas e instrumentos de investigación: primero se realiza una entrevista al directivo para conocer como aplica los procesos de seguimiento y evaluación de planificaciones curriculares, luego se aplica una encuesta a los docentes de Ciencias naturales de BGU y después se realiza una revisión documental de la PCI, PCA y PUD para verificar si cumplen con los lineamientos establecidos por el Ministerio de Educación. Con los resultados obtenidos se diseñan las acciones del plan de asesoría al directivo para que elabore el plan de acompañamiento, que le permita realizar el seguimiento y evaluación de las planificaciones curriculares. Por último, se evalúa la factibilidad de la propuesta de asesoría con la aplicación de una entrevista y la revisión del plan de acompañamiento. En base a esta información se determina las conclusiones del proyecto enfocadas en la importancia de la asesoría para mejorar los procesos educativos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1583
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.