Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1588
Title: Asesoramiento al directivo en el seguimiento del plan de acompañamiento pedagógico para las observaciones áulicas
Authors: Aucapiña Pacurucu., Verónica Maritza
Vélez Torres, John Paúl
metadata.dc.contributor.advisor: Pacheco Armijos, Edwin Sebastián
Keywords: Asesoramiento, Seguimiento;Acompañamiento pedagógico;Observaciones áulicas;Pedagogical support;Classroom observations
Issue Date: 20-Aug-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TM4;441
Abstract: The present project called advising the manager in the follow-up of the pedagogical support plan for classroom observations, aims to guide the management actions carried out by the institutional authority. It should be noted that after identifying the problem through institutional diagnosis, three conceptual categories were established that underlie this work: educational advice, leadership and pedagogical support. It is also indicated that the research methodology was based on the critical paradigm, of a descriptive type, from a qualitative approach that allowed for a description of the problem. Subsequently, the need to structure a management advisory plan for the implementation, follow-up and monitoring of pedagogical support for classroom observations was determined, which includes awareness-raising on topics that allow the development of their leadership, communication, interpersonal relationship and work competencies. collaborative. The proposed plan is designed to support the manager's advisory process and guide compliance with classroom observation procedures and protocols, the implementation of which will strengthen their professional development. It is important to highlight that the proposal is validated by the method of criteria or judgment of experts in the area of educational counseling, who verified the relevance, feasibility, contextualization, structure, logical relationship, among other aspects of the plan that make it a valid instrument. and reliable for your application.
Description: El presente proyecto denominado asesoramiento al directivo en el seguimiento del plan de acompañamiento pedagógico para las observaciones áulicas, tiene por objeto orientar las acciones de gestión que realiza la autoridad institucional. Cabe señalar, que luego de identificar el problema a través del diagnóstico institucional, se establecieron tres categorías conceptuales que fundamentan este trabajo: asesoría educativa, liderazgo y acompañamiento pedagógico. También se indica que la metodología de la investigación estuvo basada en el paradigma crítico, de tipo descriptivo, desde un enfoque cualitativo que permitió realizar una descripción de la problemática. Posteriormente se determinó la necesidad de estructurar un plan de asesoría al directivo para la implementación, seguimiento y monitoreo del acompañamiento pedagógico para las observaciones áulicas, que incluye la sensibilización en temáticas que permitan el desarrollo de sus competencias de liderazgo, comunicación, relación interpersonal y trabajo colaborativo. El plan propuesto está diseñado para apoyar el proceso de asesoramiento al directivo y orientar el cumplimiento de los procedimientos y protocolos de las observaciones áulicas, cuya implementación permitirá fortalecer su desarrollo profesional. Es importante resaltar que la propuesta está validada por el método de criterios o juicio de expertos en el área de asesoría educativa, quienes verificaron la pertinencia, factibilidad, contextualización, estructura, relación lógica, entre otros aspectos del plan que lo convierten en un instrumento válido y fiable para su aplicación.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1588
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Asesoramiento_al_directivo_en_el_seguimiento_del_plan_de acompañamiento_para_las_observaciones_aú.pdfTexto completo7.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.