Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1589
Title: Diseño de un Plan de Acompañamiento Pedagógico con Metodologías Activas para Mejorar el Desempeño Docente del Subnivel Básico Elemental en la Unidad Educativa Particular Interamericana Cuenca.
Authors: Bedoya Merchán, Christian Javier
Chaglla Cango, Maritza Tatiana
metadata.dc.contributor.advisor: Denis Choin, David Olivier
Keywords: Acompañamiento pedagógico;Metodologías activas;Docentes;Institución educativa;Pedagogical support;Active methodologies;Teachers;Educational establishment
Issue Date: 1-Mar-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TM4;442
Abstract: The purpose of this research is to manage processes of pedagogical support about Active Teaching Methodologies for the improvement in the teacher performance in a school at Cuenca, Ecuador. Qualitative analysis, Socio-Critical Paradigm and Action-Research are the methods used in this investigation. All of them supported by investigative techniques as documentation analysis, class observations, principal and vice principals interviews and survey to teachers. All these tools evidenced the school does not applies active teaching methodologies as an institutional strategy and proposal for successful teaching. The main conclusion drawn was that the reality of a school represents a challenge in applying the plans into an appropriate, pertinent and convenient way. All this framed by a management of teachers follow-up process for continuous improving and the aim of quality in education.
Description: Esta investigación tiene el propósito de diseñar procesos de acompañamiento pedagógico con metodologías activas de enseñanza para mejorar el desempeño docente de una Institución Educativa en la ciudad de Cuenca, Ecuador. Los métodos utilizados fueron el análisis cualitativo y paradigma socio crítico; y el método de la investigación-acción. Apoyados por técnicas investigativas como análisis documental, observaciones áulicas, entrevistas a directivos y encuestas a docentes. Todo esto conformó una batería metodológica con la cual se evidenció que en la IE no se aplican metodologías de aprendizaje activo como parte de su estrategia y propuesta institucional para la enseñanza efectiva. El diagnóstico ya fue hecho en la auditoría educativa, por lo que se concluye en que la realidad de una institución representa un desafío para que los planteamientos se ejecuten de manera adecuada, pertinente y conveniente, ubicados dentro del marco de gestión de los procesos de acompañamiento a los docentes en la mejora de su práctica y con la finalidad de la calidad educativa.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1589
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.