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Title: Propuesta de talleres inclusivos para estimular el lenguaje de niños de 2 a 3 años en la comunidad de Molobog
Authors: Pichizaca Muyulema, Clara Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Pesántez Palacios, María Dolores
Keywords: Estrategias metodológicas;Estimulación de lenguaje;Talleres inclusivos;Methodological strategies;Language stimulation;Inclusive workshops
Issue Date: 12-Oct-2020
Series/Report no.: TM4;452
Abstract: The present investigative work entitled, "Proposal of inclusive workshops to stimulate the language of children from 2 to 3 years old in the Molobog community", is an investigation whose purpose tries to design training workshops for parents with inclusive methodologies that contribute to the development of the language in children 2 to 3 years in the community of Molobog. This qualitative research was developed through a case study, in which information was obtained from various sources: bibliographic review, application of the Portage Guide and interview, which allowed theoretically substantiate the development and characteristics of language, determine the development of children in the area of language, as well as, identify the activities that parents carry out to stimulate the language of their children. The data analysis process was carried out through the operationalization of the categories, highlighting the main ones: Disorders of verbal expression or speech, relationship between parents and children and language development. The results obtained and the conclusions show that parents spend very little time caring for their children, causing in some cases a slight delay in language. For this reason, a proposal was designed with these inclusive workshops, in order to sensitize and train parents in activities that help stimulate the language of their children at an early age.
Description: El presente trabajo investigativo titulado, “Propuesta de talleres inclusivos para estimular el lenguaje de niños de 2 a 3 años en la comunidad de Molobog”, es una investigación cuyo propósito trata de diseñar talleres de formación para padres con metodologías inclusivas que contribuyan al desarrollo del lenguaje en niños de 2 a 3 años en la comunidad de Molobog. Esta investigación de corte cualitativo se desarrolló a través del estudio de caso, en el que se obtuvo información de diversas fuentes: revisión bibliográfica, aplicación de la Guía Portage y entrevista, las mismas que permitieron fundamentar teóricamente el desarrollo y características del lenguaje, determinar el desarrollo de los niños en el área de lenguaje, así como también, identificar las actividades que realizan los padres para estimular el lenguaje de sus hijos. El proceso de análisis de datos se realizó a través de la operacionaliscación de las categorías, destacándose las principales: Trastornos de la expresión verbal o del habla, vínculo entre padres e hijos y desarrollo del lenguaje. Los resultados obtenidos y las conclusiones demuestran que los padres de familia no muestran interés en el avance del lenguaje de sus hijos, ocasionando en algunos casos un retraso leve del lenguaje. Por tal razón, se diseñó una propuesta con estos talleres inclusivos, con la finalidad de sensibilizar y capacitar a los padres de familia en actividades que ayuden estimular el lenguaje de sus hijos en edades tempranas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1604
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