Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1608
Title: Estrategias lúdicas y colaborativas para fomentar la educación inclusiva en los grupos preescolares del Centro Infantil "Nene´s Club"
Authors: Cumbe Saquisili, María José
metadata.dc.contributor.advisor: Río Fernández, José Luis del
Keywords: Educación Inclusiva;Educación Preescolar;Estrategias lúdicas;Inclusive education;Preschool education;Playful strategies
Issue Date: 16-Oct-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TM4;456
Abstract: This research work collects information from a preschool group from the “Nene`s Club” Children's Center in the city of Azogues and is based on a data collection and analysis process prior to the design of an intervention proposal that contains recreational strategies and collaboratives aimed at promoting inclusion in the classroom. Considering the interests and characteristics of the preschool age, the backbone of the proposed activities will be play, since it allows active participation by children and makes it possible to avoid any type of exclusion or discrimination during it. It should also be noted that the application of playful and collaborative strategies at an early age not only fosters inclusive processes, but also improves the adaptation, permanence, performance and intervention in the preschool stage of all students, allowing a learning style different, adapted to your rhythm and your individual needs.
Description: El presente trabajo de investigación recoge información de un grupo preescolar del Centro Infantil “Nene`s Club” de la ciudad de Azogues y está basado en un proceso de recogida y análisis de datos previo al diseño de una propuesta de intervención que contiene estrategias lúdicas y colaborativas dirigidas a fomentar la inclusión en las aulas. Considerando los intereses y características propias de la edad preescolar, el eje vertebrador de las actividades planteadas será el juego, ya que permite una participación activa por parte de los niños y posibilita evitar cualquier tipo de exclusión o discriminación durante el mismo. Es conveniente señalar, además, que la aplicación de las estrategias lúdicas y colaborativas en edades tempranas no solo fomenta procesos inclusivos, sino que también mejora la adaptación, permanencia, desempeño e intervención en la etapa preescolar de todo el alumnado, permitiendo un estilo de aprendizaje diferente, adaptado a su ritmo y a sus necesidades individuales.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1608
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE TITULACION MAESTRIA.pdfTexto completo3.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.