Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1647
Title: Adaptación de los juegos tradicionales como estrategia transdisciplinar en las áreas de Lengua y Literatura, Matemática y Ciencias Naturales en el quinto año de educación general básica
Authors: Calle Fernández, Lucía Rebeca
Gomescoello Guamán, Teresa Marcela
Ordóñez Bustamante, Marco Fernando
metadata.dc.contributor.advisor: Luis Leonardo, Zambrano Vacacela
Keywords: Apoyo docente;Guía didáctica;Juegos tradicionales;Proyecto de innovación;Modalidad a distancia;Teaching support;Didactic guide;Traditional games;Innovation project
Issue Date: 15-Oct-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-EGB;73
Abstract: The objective of this innovation work is to adapt traditional games as transdisciplinary learning strategies in the areas of Language and Literature, Mathematics and Natural Sciences, for the fifth year of basic education, in the three moments of the class (before, during, after); through a didactic guide that enables learning to be achieved. This research is based on the bibliographic method; This research is based on the bibliographic method, for which, it was investigated in books, articles in academic journals, undergraduate and master's degrees, related to the history and benefits that traditional games contribute in the integral formation of the student from the first years of schooling; in addition, it is complemented with the teaching experience provided by the authors. At conclude of the work, it is deduced that the didactic guide is a pedagogical tool for teaching support to achieve meaningful learning. The socialization was carried out through the I UNAE Professionalization Congress to 170 teachers nationwide, to measure the perception of the participants, a survey with closed responses was applied, where very satisfactory results are revealed, related to the importance of the information provided, the ease of being applied, the very interesting of the innovation project and the willingness to use the guide in classrooms.
Description: El objetivo del presente trabajo de innovación es adaptar los juegos tradicionales como estrategias de aprendizaje transdisciplinar en las áreas de Lengua y Literatura, Matemática y Ciencias Naturales, para el quinto año de educación básica, en los tres momentos de la clase (antes, durante, después); a través, de una guía didáctica que permita alcanzar los aprendizajes. Esta investigación se fundamenta en el método bibliográfico; para lo cual, se indagó en libros, artículos de revistas académicas, tesis de pregrado y maestrías, relacionadas con la historia y beneficios que aportan los juegos tradicionales en la formación integral del educando desde los primeros años de escolaridad; además, se complementa con la experiencia docente aportada por los autores. Al concluir el trabajo, se deduce que la guía didáctica es una herramienta pedagógica de apoyo docente para lograr aprendizajes significativos. La socialización fue realizada mediante el I Congreso de Profesionalización UNAE a 170 docentes a nivel nacional, para medir la percepción de los participantes, se aplicó una encuesta con respuestas cerradas, en dónde se revela resultados muy satisfactorios, relacionados con la importancia de la información proporcionada, la facilidad para ser aplicada, lo muy interesante del proyecto de innovación y la disposición a emplear la guía en las aulas de clase.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1647
Appears in Collections:Itinerio en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a. Documento Trabajo de Integración Curricular .PDF3.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.