Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1696
Title: Ambiente virtual de aprendizaje en la plataforma de Google Classroom para potenciar la motivación y participación en la asignatura de Lengua y Literatura de los estudiantes de 9° año de EGB de la Unidad Educativa San Luis Beltrán
Authors: Guallpa Cuzco, Freddy Giovanny
Ruales Romero, Edgar Fabian
metadata.dc.contributor.advisor: Martínez Jiménez, Mahly Jahzeel
Keywords: Motivación;Participación;Plataforma virtual;Google Classroom;Lengua y Literatura;Motivation;Participation;Virtual platform;Google Classroom;Language and Literature
Issue Date: 27-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEB-EGB;78
Abstract: Constructivism and the use of information and communication technologies (ICT) in the Language and Literature subject have had a positive impact on the role assumed by the teacher and the student in the virtual modality in which we find ourselves nowadays. The objective of this research was to enhance the motivation and participation of the ninth-year students of the "San Luis Beltrán" Educational Unit. For this, a research methodology with a qualitative approach was used under the socio- critical paradigm through action research. The information gathering techniques and instruments were: field diary, participant observation, interview, and observation guide. The analysis of results is based on the triangulation of data, and descriptive statistics. In the diagnosis, it was found that students are not motivated, which generated weaknesses in participation, motivation and the development of communication skills. Therefore, a proposal was designed in order to design, apply and evaluate a virtual platform, in which the student is an active participant in their own learning through activities proposed by practicing teachers for several synchronous class sessions using the educational platform Google Classroom. After its application and based on the collected information, it was concluded that its implementation, together with attractive online activities based on the active learning of students, promoted and stimulated the participation of students.
Description: El enfoque constructivista y el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en la asignatura de Lengua y Literatura han incidido positivamente en el rol asumido tanto por el docente como por el alumno en la modalidad virtual en la que nos encontramos hoy en día. El objetivo de este trabajo fue potenciar la motivación y participación de los estudiantes de noveno año de la Unidad Educativa "San Luis Beltrán". Para ello, se utilizó una metodología de investigación con enfoque cualitativo bajo el paradigma sociocrítico y orientado en la investigación acción participativa. Entre las técnicas e instrumentos de recolección de datos se encuentran: diario de campo, observación participante, entrevista, guía de observación; el análisis de resultados está basado en la triangulación de datos. En el diagnóstico se observó una baja participación y poca motivación por parte de los estudiantes, lo cual incide negativamente en el desarrollo de sus habilidades comunicativas. Por ello, se diseñó una propuesta con la finalidad de diseñar, aplicar y evaluar una plataforma virtual, en la que el estudiante sea partícipe activo de su propio aprendizaje a través de actividades planteadas por los docentes practicantes para varias sesiones de clase sincrónicas utilizando la plataforma educativa Google Classroom. Tras la aplicación de la propuesta y acorde a la información obtenida de la valoración final, se concluyó que su implementación, junto con atractivas actividades en línea basadas en el aprendizaje activo, promovió y estimuló la participación de los educandos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1696
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo Final de Titulación (corrección).pdfTexto completo1.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.