Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1705
Title: Auditoría Educativa: Sistematización de Experiencias de la Zona 6 de Educación del Ecuador
Authors: Maldonado Noboa, María Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: D’aubeterre Alvarado, Luis Alberto
Keywords: Auditor;Perfil profesional;Professional profile;Sistematización de experiencias;Systematization of experiences
Issue Date: 25-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TM4;494
Abstract: The main goal of this study was to characterize the professional profile of the Ecuadorian Educational Auditor through the systematization of professional experiences form five key informants. In the first phase of this study it was done the compilation and documentary analyses of specialized bibliography on Educational Auditing in Ecuador and the systematization of experiences of professional practices. The second phase involved carrying out field work to acquire an empirical knowledge of this professional reality, through two methodological strategies: a) by accompanying an Educational Auditor during an educational audit process of a school located in the canton Gualaceo -Azuay province- during three days. b) By structured interviews on the educational audit processes to two school principals and two Educational Auditors working for the 6th Zone of the Ecuadorian Ministry of Education, who were appointed by the National Director of Audit. The third phase of this study was the analysis and interpretation of the collected information based on the criteria: quality, utility and relevance to Auditor’s daily work. The results of this study allow to determine the professional skills, attitudes, values and knowledge of the Educational Auditor profile from the systematization of experiences.
Description: La presente investigación se llevó a cabo en la ciudad de Azogues-Ecuador, con el objetivo de caracterizar el perfil profesional del Auditor Educativo mediante la sistematización de experiencias de cinco informantes clave. La primera fase de este proyecto, estuvo dedicada al análisis documental específico sobre la Auditoría Educativa que se realiza en el Ecuador. La segunda fase implicó realizar un trabajo de campo para adquirir un conocimiento empírico de esta realidad profesional, a partir de dos estrategias metodológicas: a) el acompañamiento de un Auditor Educativo durante una Auditoría de Seguimiento a una Institución Educativa en el cantón Gualaceo, provincia del Azuay, durante tres días de actuación profesional. Y b) entrevistas estructuradas sobre los procesos de Auditoría a dos Directivos de instituciones educativas y a dos Auditores Educativos de la Zona 6 del Ministerio de Educación, quienes fueron designados por el actual Director Nacional de Auditoría. La tercera fase de este proyecto consistió en el análisis e interpretación de la información recolectada en función de la calidad, utilidad y pertinencia del trabajo cotidiano de los Auditores Educativos. Los resultados de este estudio permitieron establecer competencias, destrezas, actitudes, valores y conocimientos que caracterizarían el perfil profesional del Auditor Educativo desde la sistematización de experiencias.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1705
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE TITULACIÓN ALEXANDRA MALDONADO.pdfTexto completo1.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.