Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1711
Title: Gestión de formación docente en metodologías activas con TIC para mejorar los aprendizajes de Ciencias de Naturales en Básica Elemental, Escuela Padre Juan Bautista Aguirre
Authors: Caivinagua Yunganuala, Norma Beatriz
metadata.dc.contributor.advisor: Portilla Faicán, Gladys Isabel
Keywords: Liderazgo directivo;Práctica docente;Metodologías activas;TIC;Active methodologies;Directive leadership;ICT;Teaching practice
Issue Date: 1-Jun-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TM4;500
Abstract: This project applies to the managerial skills developed in the Specialization in Quality Management in Education. It focuses on the role of directive leadership in managing the improvement of teaching practices and learning. From the context of the Padre Juan Bautista Aguirre School, the research revolves around the need to develop teaching capacities for the use of active methodologies with ICT in the teaching-learning processes of Natural Sciences of the Elementary sub-level. The objective that guides the research is to innovate the teaching practice by resorting to the use of active methodologies with ICT in the teaching-learning processes. First, a theoretical referential framework was set up to broaden the understanding of the problem, derive key categories of analysis, and continue with the research process. Then, from the logic of participatory action research, we proceeded to diagnose the training needs of teachers in the use of active methodologies with ICT. Based on the diagnosis, a teacher training program led by the director was designed, implemented and evaluated. The results achieved are encouraging, in terms of the development of technological competences, reflections and learning of managers, teachers and students.
Description: Este proyecto es de aplicación de las capacidades directivas desarrolladas en la Especialización en Gestión de la Calidad en Educación. Se centra en el rol de liderazgo directivo en la gestión de la mejora de las prácticas docentes y de los aprendizajes. Desde el contexto de la Escuela Padre Juan Bautista Aguirre, la investigación gira en torno a la necesidad de desarrollar capacidades docentes para el uso metodologías activas con TIC en los procesos de enseñanza aprendizaje de Ciencias de Naturales del subnivel Elemental. El objetivo que orienta la investigación es innovar la práctica docente recurriendo al uso de metodologías activas con TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Primero, se configuró un marco teórico referencial para ampliar la comprensión de la problemática, derivar categorías clave de análisis y continuar con el proceso de investigación. Luego, desde la lógica de la investigación acción participativa, se procedió a diagnosticar las necesidades formativas de las docentes en el uso de metodologías activas con TIC. Con base en el diagnóstico se diseñó, implementó y evaluó un programa de formación docente liderado por la directora. Los resultados alcanzados son alentadores, en cuanto desarrollo de competencias tecnológicas, reflexiones y aprendizajes de directivos, docentes y estudiantes.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1711
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BeatrizCaivinaguaTrabajoTitulación.pdfTexto completo1.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.