Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1715
Title: Asesoría al directivo de la Unidad Educativa “Vicente Anda Aguirre” en el desarrollo de Comunidades de Aprendizaje durante el año lectivo 2019-2020.
Authors: Altamirano Astudillo, Tatiana Karina
Guamán Inga, Lourdes Raquel
metadata.dc.contributor.advisor: Cajamarca Illescas, Ángel Marcelo
Keywords: Asesoría educativa;Comunidad de aprendizaje;Trabajo colaborativo;Educational Advisory;Collaborative Work;School Coexistence;Educational Innovation
Issue Date: 25-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;504
Abstract: This project, developed in the Educational Unit "Vicente Anda Aguirre" of the Déleg canton, Cañar province, is conceived from the perspective of advising the Directive Management to develop learning communities that allow an improvement of school coexistence, through analysis of the institutional reality and the proposal of the respective improvement plan. It proceeds from the vision of educational advice through the review of legal and curricular documents that determine it and through participatory action research with directors and teachers of the institution. Based on the results of the audit examination, an investigation is carried out that is supported by interviews with teachers and managers, as well as surveys and a review of institutional documents that allow to have a concrete idea of the reality of the study. From the audit carried out in April 2016, it is evident that there is insufficient development of social skills and a lack of advice on educational management for managers and teachers. For this reason it is necessary to reinforce the collaborative work between the members of the campus. This shortcoming would be preventing the achievement of institutional objectives and goals both in the actions of the management and in the academic-curricular area. Faced with this situation, a proposal is proposed to advise the manager in the development of a training plan for their teachers in aspects inherent to learning communities and school coexistence. With the elaboration of this plan, it would be responding to a determining
Description: El presente proyecto, desarrollado en la Unidad Educativa “Vicente Anda Aguirre” del cantón Déleg, provincia del Cañar, se concibe desde la perspectiva del asesoramiento a la Gestión Directiva para desarrollar comunidades de aprendizaje que permitan una mejora de la convivencia escolar, mediante el análisis de la realidad institucional y la propuesta del respectivo plan de mejora. Se procede desde la visión de la asesoría educativa mediante la revisión de documentos legales y curriculares que la determinan y por medio de la investigación acción participativa con directivos y docentes de la institución. Basándonos en los resultados del examen de auditoría se procede con una investigación que se apoya en entrevistas a docentes y directivos, además de encuestas y revisión de documentos institucionales que permiten tener una idea concreta de la realidad de estudio.A partir de la auditoría realizada en abril del 2016 se evidencia que existe un insuficiente desarrollo de habilidades sociales y falta de asesoría en gestión educativa al directivo y docentes. Por esta razón se precisa reforzar el trabajo colaborativo entre los miembros del plantel. Esta falencia estaría impidiendo el logro de objetivos y metas institucionales tanto en el accionar de la dirección como en lo académico – curricular. Ante esta situación se plantea como propuesta la asesoría al directivo en la elaboración de un plan de capacitación a sus docentes en aspectos inherentes a comunidades de aprendizaje y convivencia escolar. Con la elaboración de este plan se estaría dando respuesta a una determinante necesidad institucional.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1715
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PROYECTO DE TITULACIÓN POSGRADO Altamirano-Guamán.0.pdf5.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.