Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1717
Title: Estrategia de Aprendizaje Basado en Proyectos para desarrollar competencias laborales en la asignatura de Emprendimiento y Gestión en los alumnos del primero de bachillerato en la Unidad Educativa José Benigno Iglesias.
Authors: Campoverde Encalada, Mercy Magdalena
metadata.dc.contributor.advisor: Pantoja Sánchez, María Teresa
Keywords: Estrategia de Aprendizaje;Proyectos;Competencias laborales;Huerto ecológico;Learning strategy;Projects;Labor skills;Orchard organic
Issue Date: 1-Jan-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;506
Abstract: The present investigation work is based on the application of the didactic strategy of projectbased learning, in the subject of Entrepreneurship and Management through the construction of an ecological garden to strengthen the labor competencies in the students of first General Unified Baccalaureate "A” at José Benigno Iglesias high school from Biblián city. The investigation group was formed of 19 students. As the first phase of the investigation, we have the phase of obtaining information in which a diagnostic survey the students were carried out to determine the level of student performance on job competencies. As a second phase, the didactic strategy of project-based learning they were applied and as a third phase, a final test to the students was carried out to analyze the improvements in the strengthening of the student's labor competencies. This allowed us to evaluate the effectiveness of the application of the didactic strategy. The implementation of this strategy allowed students to strengthen job skills such as; decision making, problem solving, leadership, conflict management, creativity, information management, teamwork, management and resource management.
Description: El presente trabajo de investigación se basa en la aplicación de la estrategia didáctica del Aprendizaje Basado en Proyectos, en la asignatura de Emprendimiento y Gestión mediante la construcción de un huerto ecológico para fortalecer las competencias laborales en los estudiantes de primero Bachillerato General Unificado paralelo “A” en la Unidad Educativa José Benigno Iglesias de Biblián. El grupo sujeto de investigación conformado por 19 estudiantes. Como primera fase de la investigación la obtención de información en la que se realizó una encuesta como diagnóstico para determinar el nivel de desempeño de los estudiantes sobre las competencias laborales, como segunda fase se aplicó la estrategia didáctica del aprendizaje basado en proyectos y la elaboración de un huerto ecológico, como tercera fase se efectuó una prueba final para analizar las mejoras en el fortalecimiento de las competencias laborales de los alumnos. Esto nos permitió evaluar la eficacia de la aplicación de la estrategia didáctica. La implementación de esta estrategia permitió a los estudiantes el fortalecimiento de las competencias laborales tales como; Toma de decisiones, solución de problemas, liderazgo, manejo de conflictos, creatividad, gestión de información, trabajo en equipo, gestión y manejo de recursos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1717
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis ABP. Mercy Campoverde (5)-convertido.pdfTexto completo2.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.