Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1727
Title: Propuesta de una guía metodológica para la atención a estudiantes con discapacidad auditiva del primero de bachillerato de la Unidad Educativa Francisco Febres Cordero
Authors: Criollo Yunga, María Susana
Yunga Yunga, Rosa de Lourdes
metadata.dc.contributor.advisor: Pesantez, María Dolores
Keywords: Educación Inclusiva;Discapacidad auditiva;Estrategias inclusivas;Educational inclusion;Hearing impairment;Inclusive strategies
Issue Date: 15-May-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;516
Abstract: The purpose of this degree work is to present the problems identified in the Francisco Febres Cordero Educational Unit related to hearing impairment caring. The main objective of this study is the development of a methodological guide to inclusive strategies for the care of deaf students. To fulfill the objective, a qualitative research is carried out in order to identify the difficulties presented in the development of the pedagogical practice specifically in the implementation of inclusive strategies carried out by teachers in view of the particular needs of deaf students This work is based on the qualitative research, this is found on the analysis of information from various bibliographic sources such as documentary review, observation and interview. Based on the information collected the categories of analysis were raised: evaluation, inclusive methodology, interpreter teacher´s role, fulfillment of the curriculum, interdisciplinary work among others. With the results obtained, a methodological guide is proposed that collects several specific inclusive strategies to the care of children with hearing disability, the same one that promotes the active learning through activities that allow the access to the information and communication, abets the students´ participation and interaction in the cooperative learning process. For the validation of this document, the process was carried out in which a specific group of expert teachers reviewed and certified three fundamental characteristics relevance, applicability and inclusive approach.
Description: El presente trabajo de titulación tiene como finalidad presentar la problemática identificada en la Unidad Educativa Francisco Febres Cordero con relación a la atención a la discapacidad auditiva. El objetivo principal de este estudio es la elaboración de una guía metodológica de estrategias inclusivas para la atención a los estudiantes sordos. Para alcanzar dicho objetivo se realiza una investigación cualitativa para identificar las dificultades que se presentan en el desarrollo de la práctica pedagógica, específicamente en la aplicación de estrategias inclusivas que realizan los docentes en atención a las necesidades particulares de los estudiantes sordos. Este trabajo se basa en la investigación cualitativa y se sustenta en el análisis de información en diversas fuentes bibliográficas a través de la ficha de contenido, la revisión documental, la observación y la entrevista. A partir de la información recolectada se plantearon las siguientes categorías de análisis: evaluación, metodología inclusiva, rol del docente intérprete, cumplimiento del currículo, trabajo interdisciplinario entre otras. Con los resultados obtenidos se propone una guía metodológica que recopila varias estrategias inclusivas específicas para la atención de estudiantes con discapacidad auditiva, la misma que promueve el aprendizaje activo, permite el acceso a la información y comunicación, propicia la participación e interacción de los estudiantes en procesos de aprendizaje cooperativo. Para la validación de este documento se realizó el proceso en el cual un grupo específico de docentes expertos revisaron y certificaron tres características fundamentales pertinencia, aplicabilidad y enfoque inclusivo.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1727
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TITULACION- 19 DE SEPTIEMBRE.pdfTexto completo2.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.