Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1730
Title: Enseñanza-Aprendizaje de los números fraccionarios con los alumnos de séptimo grado de EGBIB en la U.E.C.I.B “ABC” a través de metodologías de aprendizaje activo.
Authors: Tenezaca Guaman, Elsa Maria
metadata.dc.contributor.advisor: Auccahuallpa Fernandez, Roxana
Keywords: Metodologías activas;Actividades lúdicas;Active methodologies;Recreational activities
Issue Date: 28-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEIB-PLK;22
Abstract: The curricular integration work was carried uot from the pre-professional practice developed in the Membrillo community of the Saraguro canton of the Loja province and as part of the training as future teachers of the UNAE Intercultural Bilingual Education career. Despite the health emergency caused by covid-19 and the change to education in its virtual modality, the work could be carried out in a blended way thanks to the permission of the director of the Bilingual Intercultural Community Education Unit “ABC” and members of the community, who in order to guarantee an education for their children established face to face activities two day a week. The purpose of this research was to improve the teaching-learning processes of fractional numbers through the active learning methodology of 10 seventh grade students from UECIB “ABC” located in the Membrillo community. For this, recreational activities focused on activities of the community´s daily life (corncob, shade, typical food, the sowing and harvesting process, the structure of their houses) were carried out. The research was qualitative in nature with a participatory action research design. The data collection instruments were participant observation, informal interviews and two questionnaires (one to diagnose the ways of teaching mathematics and the ather to assess the activities carried out after the pedagogical intervention). Finally, the results of the intervention allowed learning from form the fractional numbers differently, to then interpret these in all the elements of their environment of the students, with this, to significantly learn mathematical concepts that were not previously understood as the fraction.
Description: El trabajo de integración curricular se realizó a partir de la práctica preprofesionales desarrollada en la comunidad de Membrillo del cantón Saraguro de la provincia de Loja y como parte de la formación como futuros docentes de la carrera de Educación Intercultural Bilingüe de la UNAE. A pesar de la emergencia sanitaria por el covid -19 y el cambio a la educación en su modalidad virtual, se pudo realizar el trabajo de forma semipresencial gracias al permiso de la directora de la Unidad Educativa Comunitaria Intercultural Bilingüe “ABC” y miembros de la comunidad, quienes en pro de garantizar una educación para sus hijos se estableció realizar actividades presenciales dos días a la semana. El propósito de esta investigación fue mejorar los procesos de enseñanza-aprendizaje de los números fraccionarios por medio de la metodología de aprendizaje activo de 10 estudiantes de séptimo grado de UECIB “ABC” ubicado en la comunidad Membrillo. Para ello, se realizaron actividades lúdicas enfocadas en actividades de la vida cotidiana de la comunidad (mazorca, el sombrero, la comida típica, el proceso de la siembra y la cosecha, la estructura de sus casas). La investigación fue de carácter cualitativo con un diseño de investigación acción participativa. Los instrumentos de recolección de datos fueron la observación participante, las entrevistas informales y dos cuestionarios (una para diagnosticar las formas de enseñar matemáticas y la otra para valorar las actividades trabajadas después de la intervención pedagógica. Finalmente, los resultados de la intervención permitieron aprender de forma diferente los números fraccionarios, para luego interpretar estos en todos los elementos de su entorno de los estudiantes, con ello, aprender de forma significativa conceptos matemáticos que antes no se comprendían como la fracción.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1730
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua Kichua

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS.pdfTexto completo1.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.