Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1735
Title: “Estrategias didácticas en el proceso de aprendizaje de las nociones básicas en relación al número-cantidad hasta el 5, en niños/ as de 3 a 4 años”
Authors: Amaya Yumbla, Priscila Aracely
Loja Bermeo, Zaida Mariana
metadata.dc.contributor.advisor: Rodríguez Rodrígue, Diana Isabel
Keywords: Nociones básicas;Estrategias didácticas;Noción de número;Noción de cantidad;Basic notions;Didactic strategies;Notion of number;Notion of quantity
Issue Date: 15-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;22
Abstract: The Curricular Integration Project arises from pre-professional practices at the "Alberto Astudillo Montesinos" Initial Education Center, Initial 1. Certain difficulties were observed in infants in the correspondence between number and quantity, based on the problem identified, the research question was formulated. How to contribute to the development of basic notions in relation to number-quantity up to number 5, in children from 3 to 4 years old? This was answered through the implementation of didactic strategies that contributed to the development and strengthened these notions. For this, data were collected through participant observations, an observation guide, an interview that was applied to the professional teacher in the pre-test and post-test phase. Additionally, it was argued the research from the Curriculum of Initial Education 2014 and the scientific literature of Piaget (1964), Vásquez (2009), Castro (2013), Gervasi (2011) among others, which contributed to the knowledge of the development and learning of the number quantity notion up to 5. In the educational intervention proposal, the Montessorian pedagogical model stands out. Furthermore, research has a mixed focus and its method is action research. Finally, with the contribution and application of the didactic strategies, it was determined that the infants increased their level of learning in terms of the relation of number and quantity, since in the pre-test 10% had acquired the skill and in the post test the 75% managed to relate the number to the quantity up to 5.
Description: El Proyecto de Integración Curricular, surge a partir de las prácticas preprofesionales en el Centro de Educación Inicial “Alberto Astudillo Montesinos”, Inicial 1. Se observaron en los infantes ciertas dificultades en la correspondencia entre el número y la cantidad, a partir de la problemática identificada se formuló la pregunta de investigación. ¿Cómo aportar en el desarrollo de las nociones básicas en relación al número cantidad hasta el número 5, en niños de 3 a 4 años? Esta se respondió, a través de la implementación de estrategias didácticas que aportaron al desarrollo y fortalecieron de dichas nociones. Para ello, se recolectaron datos a través de observaciones participantes, guía de observación, una entrevista que se aplicó al docente profesional en la fase del pre test y post test. Adicionalmente, se argumentó la investigación desde el Currículo de Educación Inicial 2014 y la literatura científica de Piaget (1964), Vásquez (2009), Castro (2013), Gervasi (2011) entre otros, que aportaron al conocimiento del desarrollo y aprendizaje de la noción número-cantidad hasta el 5. En la propuesta de intervención educativa se destaca el modelo pedagógico Montessoriano. Además, la investigación tiene un enfoque mixto y su método es la investigación-acción. Finalmente, con el aporte y aplicación de las estrategias didácticas, se determinó que los infantes acrecentaron su nivel de aprendizaje en cuanto a la relación de número cantidad, puesto que en el pre test el 10% tenían adquirida la destreza y en el post test el 75% lograron relacionar el número con la cantidad hasta el 5.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1735
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EDUCACIÓN INICIAL-TIC6EI.pdfTexto completo2.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.