Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1742
Title: La educación en valores de infantes de Inicial 2B del Centro de Educación Inicial “Alberto Astudillo Montesinos, Cuenca - Ecuador
Authors: Guaraca Bermeo, Paola Daniela
Lucero Lituma, Diego Mauricio
metadata.dc.contributor.advisor: Auquilla Díaz, Juan Fernando
Keywords: Valores;Cuentos infantiles;Guía de actividades values;Children's stories;Activity guide
Issue Date: 20-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEI;29
Abstract: The purpose of the research is to analyze an activity guide to promote education in values in the first years of life, through children's stories. This study was carried out with infants between 4 and 5 years old at “Alberto Astudillo Montesinos” Initial Education Center. The techniques and instruments for data collection were participant observation, semi-structured interview, survey and documentary analysis, which were applied during pre-professional practices. Once the central problem had been identified, thanks to the registration of work and classroom activities in the daily field, we proceeded to delve into the subject and contrast the problem with the observation guides applied to the students, the interview with the teacher and the survey to parents. This research was part of the socio-critical paradigm with an essentially qualitative approach, whose method was the case of study, based on documentary analysis (Institutional Curricular Plan, Initial Education Curriculum, Learning Experience Plan), it is also an applied research type, field and descriptive. As a result of the research, an activity guide based on children's stories was designed, related to the daily lives of infants so that they contribute to the education in values and respond to the needs identified within the classroom. Finally, the activity guide was validated through the criteria of experts in the area of Early Childhood Education and Literature to demonstrate its reliability and applicability
Description: La investigación tiene la finalidad de proponer una guía de actividades para fomentar la educación en valores en los primeros años de vida, a través de cuentos infantiles. Este estudio se realizó con infantes de 4 a 5 años en el Centro de Educación Inicial “Alberto Astudillo Montesinos”. Las técnicas e instrumentos para la recolección de datos fueron la observación participante, entrevista semiestructurada, encuesta y análisis documental, que se aplicaron durante las prácticas preprofesionales. Una vez identificada la problemática central, gracias al registro del trabajo y actividades áulicas en los diarios de campo, se procedió a ahondar en el tema y contrastar la problemática con las guías de observación aplicadas a los estudiantes, la entrevista a la docente y la encuesta a los padres de familia. La presente investigación formó parte del paradigma sociocrítico con enfoque esencialmente cualitativo, cuyo método fue el estudio de caso, basado en el análisis documental (Plan Curricular Institucional, Currículo de educación inicial, Plan de Experiencia de Aprendizaje), además es una investigación de tipo aplicada, de campo y descriptiva. Como resultado de la investigación, se diseñó una guía de actividades basada en cuentos infantiles, relacionados con la cotidianeidad de los infantes para que contribuyan a la educación en valores y respondan a las necesidades identificadas dentro del aula. Finalmente, se validó la guía de actividades para demostrar su fiabilidad y aplicabilidad.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1742
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC1EI - Paola Guaraca y Diego Lucero (La educación en valores en Educación Inicial).pdfTexto completo3.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.