Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1752
Title: Desarrollo de habilidades sociales básicas y avanzadas en adolescentes y jóvenes con discapacidad visual del 6to y 7mo de básica de la Unidad de Educación Especial Claudio Neira Garzón
Authors: Rogel Díaz, Edinson Iván
Aguilar Verdugo, Mayra Gabriela
metadata.dc.contributor.advisor: Ochoa Guerrero, María Eugenia
Urías Arbolaez, Graciela de la Caridad
Keywords: Habilidades sociales;Sistema de actividades;Discapacidad visual Social;skills;Activity system;Visual impairment
Issue Date: 20-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEE-DS;5
Abstract: This work is an approximation of the actions that take place in the school classrooms of the Special Education Unit "Claudio Neira Garzón" and to the teaching and pedagogical processes that develop in them. It was based on the qualitative paradigm, method of group study, the object of study of research were the basic and advanced social skills developed in adolescents and young people with visual impairment of the 6th and 7th of basic. In turn, the reality in which the process of teaching and learning students is immersed was analyzed. The research techniques that were considered for obtaining information were: the participating observation, the semi-structured interview and the scale of social skills, as instruments: field journals, observation guides. The research led to the design of an activity system divided into three phases, each establishing an order of activities sequenced from basic skills to advanced skills, based on teaching strategies such as; cooperative work and role-playing, to enhance basic and advanced social skills in visually impaired adolescents and young people of the Special Education Unit "Claudio Neira Garzón". It should be noted that the proposal was evaluated by the criterion of specialists, obtaining positive results from the assessment of them, mainly because it is contextualized to the school, family and community, with resources and teaching strategies accessible taking into account the potentials, interests and needs of the students.
Description: El presente trabajo constituye una aproximación a las acciones que tienen lugar en las aulas escolares de la Unidad de Educación Especial “Claudio Neira Garzón” y a los procesos didácticos y pedagógicos que se desarrollan en las mismas. Se fundamentó en el paradigma cualitativo, método el estudio de caso grupal, el objeto de estudio de la investigación fueron las habilidades sociales básicas y avanzadas desarrolladas en adolescentes y jóvenes con discapacidad visual del 6to y 7mo de básica. A su vez, se analizó la realidad en la que se encuentra inmerso el proceso de enseñanza y aprendizaje de los estudiantes. Las técnicas de investigación que se consideraron para la obtención de información fueron: la observación participante, la entrevista semiestructurada y la escala de habilidades sociales, como instrumentos: los diarios de campo, las guías de observación y cuestionario de entrevista. La investigación derivó al diseño de un sistema de actividades dividida en tres fases, cada una establece un orden de actividades secuenciadas desde las habilidades básicas hasta habilidades avanzadas, basadas en estrategias didácticas tales como; trabajo cooperativo y el juego de roles, para potenciar las habilidades sociales básicas y avanzadas en adolescentes y jóvenes con discapacidad visual de la Unidad de Educación Especial “Claudio Neira Garzón”. Cabe indicar que la propuesta fue evaluada mediante el criterio de especialistas, obteniéndose resultados positivos de la valoración de las misma, debido principalmente a que está contextualizada a la escuela, familia y comunidad, con recursos y estrategias didácticas accesibles teniendo en cuenta potencialidades, intereses y necesidades de los educandos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1752
Appears in Collections:Itinerario en Discapacidad Sensorial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.