Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1754
Title: Un sistema alternativo y/o aumentativo para mejorar la comunicación funcional en un caso con anartria de la Unidad Educativa Especial Agustín Cueva Tamariz.
Authors: Tacuri Guerra, Ruth Edita
Ortiz Avila, Bryan Ismael
metadata.dc.contributor.advisor: Herrera Rodríguez, José Ignacio
Keywords: Anartria;Comunicación funcional;Sistemas alternativos;Sistemas aumentativos;Propuesta innovadora;Functional communication;Alternative systems;Augmentative systems;Innovative proposal
Issue Date: 20-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEE-L;2
Abstract: The objective of this research is to contribute to improving functional communication in a student with anarthria by creating inclusive environments at the academic, social and family levels. The intervention proposal is based on a single case study that was developed during the first and second years of basic "A" of the Special Educational Unit "Agustín Cueva Tamariz", located in the city of Cuenca. The unit of analysis corresponds to a student with anarthria, who manifests with marked difficulties in the development of oral language and an adequate comprehensive language. The information was collected through the techniques of participant observation, interviews and analysis of documents reflected in qualitative research instruments such as field diaries, semi-structured interviews, checklist, bibliographic records and the speech therapy exploration guide provided by the categories and subcategories of analysis raised in this proposal. It was processed using the data triangulation technique and served as the basis for structuring the single case. The intervention considers activities based on alternative and augmentative communication systems (SAAC) aimed at improving functional communication. The proposal considers the development of skills related to the identification of the people around them, communicating their emotions and needs, developing the attention processes and finally working on the stimulation of the bucco-facial organs, so that the girl is able to maintain activities according to their age and needs.
Description: El objetivo de la presente investigación es contribuir a mejorar la comunicación funcional en una estudiante que presenta anartria creando ambientes inclusivos a nivel académico, social y familiar. La propuesta de intervención parte de un estudio de caso único que se desarrolló durante el primero y segundo de básica “A” de la Unidad Educativa Especial “Agustín Cueva Tamariz”, ubicada en la ciudad de Cuenca. La unidad de análisis corresponde a una estudiante con anartria, que se manifiesta con marcadas dificultades en el desarrollo del lenguaje oral y un adecuado lenguaje comprensivo. La información fue recolectada mediante las técnicas de la observación participante, entrevistas y análisis de documentos plasmados en los instrumentos de investigación cualitativa como los diarios de campo, entrevista semiestructurada, lista de cotejo, fichas bibliográficas y la guía de exploración logopédica que proporcionaron las categorías y subcategorías de análisis planteadas en esta propuesta. La misma fue procesada mediante la técnica de triangulación de datos y sirvió de base para la estructuración del caso único. La intervención considera actividades basadas en sistemas alternativos y aumentativos de comunicación (SAAC) dirigidas a mejorar la comunicación funcional. La propuesta considera el desarrollo de destrezas vinculadas con la identificación de las personas que le rodean, comunicar sus emociones y necesidades, desarrollar los procesos de atención y finalmente trabajar en la estimulación de los órganos buco faciales, de manera que la niña sea capaz de mantener actividades acordes a su edad y necesidades.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1754
Appears in Collections:Itinerario en Logopedia



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.