Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1759
Title: Sistema de Actividades Educativas para la mejora de las conductas disruptivas en niños con Trastorno del Espectro Autista en el contexto áulico de la Unidad Educativa Especial Agustín Cueva Tamariz
Authors: Pineda Cuesta, María Belén
Rocano Portoviejo, Lourdes Oliva
metadata.dc.contributor.advisor: Montiel Castillo, Vanessa Esperanza
Keywords: Conductas disruptivas;Espectro autista;Actividades educativas;Estudio de caso;Historias sociales;Disruptive behaviors;Autism spectrum;Educational activities;Case study;Social histories
Issue Date: 15-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEE-DID;1
Abstract: This work focuses on the approach of a System of Educational Activities for the improvement of disruptive behaviors in children with Autism Spectrum Disorder in the classroom context of the Special Educational Unit "Agustín Cueva Tamariz". This topic of study arises from a need of the classroom focused on the insufficient relationship of the teacher in interaction with the students, the same that generates the appearance of disruptive behaviors in students the methodological development of this work is based on a single case study and with an interpretive paradigm from an inductive process, through techniques of collection and analysis of information such as semi-structured interview and document analysis. The instruments used were the semi-structured interview guide, the document analysis guide and the observation guide of disruptive behaviors applied by the teacher. This proposal is based on three moments (recognizing disruptive behavior, understanding the consequences of disruptive behaviors, and incorporating alternative behaviors), which correspond to the types of sentences contained in the social stories and follow a sequential logic for their application.
Description: Este trabajo se centra en el planteamiento de un Sistema de Actividades Educativas para la mejora de las conductas disruptivas en niños con Trastorno del Espectro Autista en el contexto áulico de la Unidad Educativa Especial “Agustín Cueva Tamariz”. Este tema de estudio surge de una necesidad del aula de clase centrado en la insuficiente relación de la docente en interacción con los estudiantes, la misma que genera la aparición de las conductas disruptivas en los estudiantes. El desarrollo metodológico de este trabajo se basa en un estudio de caso único y con un paradigma interpretativo, a través de técnicas de recolección y análisis de información como la entrevista semiestructurada y el análisis de documentos. Los instrumentos utilizados fueron la guía de la entrevista semiestructurada, la guía de análisis de documentos y la guía de observación de conductas disruptivas aplicada por parte de la docente. Se propone el Sistema de Actividades Educativas como propuesta de intervención y se fundamenta en las historias sociales. Esta propuesta se basa en tres momentos (reconocer la conducta disruptiva, comprender las consecuencias de las conductas disruptivas e incorporar conductas alternativas), los mismos que corresponden a los tipos de oraciones que contienen las historias sociales y siguen una lógica secuencial para su aplicación.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1759
Appears in Collections:Itinerario en Discapacidad Intelectual y Desarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE INTEGRACIÓN CURRICULAR-TIC7EE.pdf3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.