Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1760
Title: Talleres pre ocupacionales para el desarrollo de las funciones ejecutivas en estudiantes con discapacidad intelectual de la Unidad Educativa Especial Particular Cedin Down “Centro Huiracocha Tutivén
Authors: Dután Criollo, Denisse Estefanía
Tello Sarmiento, Danitza Maribel
metadata.dc.contributor.advisor: Herrera Rodríguez, José Ignacio
Keywords: Discapacidad intelectual;Funciones ejecutivas;Memoria de trabajo;Planificación;Talleres pre-ocupacionales;Intellectual disability;Executive functions;Work memory;Planning;Pre-occupational workshops
Issue Date: 17-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEE-DID;2
Abstract: The construction of pre-occupational workshops for the development of executive functions (planning and working memory) in students with intellectual disabilities, aims to intervene, improve and transform educational practice oriented from the qualitative paradigm, and the research-action methodology, for this it was possible to characterize, evaluate and propose improvements around the reality of the pre-workshop classroom, composed of 3 students, with a diagnosis of Intellectual Disability. Now, this research work seeks to strengthen executive functions: working memory and planning, through the implementation of three pre-occupational workshops: kitchen, garden and art, which are guided by an active methodology and the organization proposed by the project Rome, thereby allowing, among other aspects, that this population is capable of generating objectives, developing a sequence of steps to achieve them through strategies that allow them to reach a goal. Similarly, it seeks that students store and execute instructions, control their attention, manage to relate previous knowledge with new information, store visual characteristics, among others, which will favor their autonomy and independence in different social and academic contexts and in daily life. Finally, this project seeks to become a theoretical and practical reference as a resource for analysis and production by other Educational Units, with new experiences that allow strengthening inclusive practices.
Description: La construcción de talleres pre-ocupacionales para el desarrollo de las funciones ejecutivas (planificación y memoria de trabajo) en estudiantes con discapacidad intelectual, pretende intervenir, mejorar y transformar la práctica educativa orientada desde el paradigma cualitativo, y la metodología de investigación-acción, para ello se logró caracterizar, evaluar y proponer mejoras en torno a la realidad del aula de pre-talleres, compuesta por 3 estudiantes, con un diagnóstico de discapacidad intelectual, a través de tres talleres pre-ocupacionales: cocina, huerto y arte, que se orientan desde la organización propuesta por el Proyecto Roma, permitiendo con ello, entre otros aspectos, que esta población sea capaz de generar objetivos, elaborar una secuencia de pasos para conseguirlos mediante estrategias que les permitan llegar a una meta. De igual forma, busca que los estudiantes, almacenen y ejecuten consignas, regulen su atención, logren relacionar conocimientos previos con la nueva información, almacenen características visuales, entre otras, lo que favorecerá en su autonomía e independencia en diferentes contextos sociales, académicos y en la vida diaria. Finalmente, este proyecto busca convertirse en un referente teórico y práctico como recurso de análisis y producción por otras Unidades Educativas, con nuevas experiencias que permitan fortalecer prácticas inclusivas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1760
Appears in Collections:Itinerario en Discapacidad Intelectual y Desarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC15EE_Educacin_Especial.pdfTexto completo2.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.