Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1767
Title: Estrategias Didácticas de Enseñanza Aprendizaje de Matemáticas con el Diseño Universal de Aprendizaje en el octavo de EGB de la Unidad Educativa Luis Cordero, periodo 2020-2021
Authors: Cango Abad, Aide Estefanía
Tigre Yanza, Claudia Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Vásquez Bernal, Marco Vinicio
Keywords: Enseñanza-aprendizaje;Matemática;DUA;Teaching-learning;Mathematics;Universal Learning Design;ULD;Inclusion
Issue Date: 14-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;76
Abstract: The teaching-learning process of Mathematics with an inclusive character is one of the great challenges in education, therefore the present degree work aims to develop a didactic proposal to improve the teaching-learning process of Mathematics from an inclusive approach in the eighth year of EGB of the Luis Cordero Educational Unit, where through observation it was possible to show that the children could not understand the contents of Mathematics taught by the teacher, therefore, academic reinforcement and other activities were very necessary to facilitate their learning. In order to respond to the problem encountered during the pre-professional practices in the aforementioned educational institution, which refers to the lack of didactic strategies that meet the learning needs presented by students, proceeds to the construction of the action plan oriented under the Universal Design of Learning, an inclusive methodology. In this way, the research approach is qualitative and the case study method, since the proposal is not implemented, it is subject to evaluation by the criteria of specialists in the area of Mathematics and inclusive education. The results obtained in the validation indicates that the proposal answers the research question that is how to improve the teaching-learning process of Mathematics and, in turn, it is subject to its improvement and enhancement.
Description: El proceso de enseñanza aprendizaje de Matemáticas con un carácter inclusivo es uno de los grandes retos en la educación, por ello, el presente trabajo de titulación tiene como objetivo desarrollar una propuesta didáctica para mejorar el proceso de enseñanza aprendizaje de Matemáticas desde un enfoque inclusivo en el octavo año de EGB de la Unidad Educativa Luis Cordero, en donde a través de la observación se pudo evidenciar que los niños no lograban comprender los contenidos de Matemáticas impartidos por la docente por lo que, el refuerzo académico y otras actividades fueron muy necesarias para facilitar su aprendizaje. Conel fin de dar respuesta a la problemática encontrada durante las prácticas preprofesionales en la institución educativa ya mencionada, que hace alusión a la falta de estrategias didácticas que atiendan a las necesidades de aprendizaje que presentan los estudiantes se procede a la construcción del plan de acción orientado bajo el Diseño Universal del Aprendizaje (DUA), una metodología inclusiva. De este modo, el enfoque de investigación es cualitativo y el método, estudio de caso puesto que, la propuesta al no ser implementada es sometida a la valoración por parte del criterio de especialistas en el área de Matemáticas y educación inclusiva. Los resultados obtenidos en la validación indican que la propuesta responde a la pregunta de investigación que es cómo mejorar el proceso de enseñanza aprendizaje de Matemáticas y, a su vez, la misma está sujeta a la mejora y potenciación
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1767
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE INTEGRACION CURRICULAR.pdfTexto completo1.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.