Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1805
Title: Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia didáctica para la resolución de problemas con números racionales de los estudiantes de octavo año de Educación General Básica de la Unidad Educativa Luis Cordero del Cantón Azogues, Provincia del Cañar
Authors: Encalada Tacuri, Ana Rocío
metadata.dc.contributor.advisor: Orozco Malo, Miguel Alejandro
Keywords: Matemáticas;Números racionales;Método ABP;Rational Number;PBL Method
Issue Date: 15-Mar-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;93
Abstract: This document summarizes a proposal based on a methodology called Problem-Based Learning (PBL) for problems with rational numbers within the area of Mathematics described in Unit 1 “Rational numbers in sport” in the 8th-year classroom of Basic General Education of the Educational Unit "Luis Cordero". This work assumes the statement of Fortea (2009) regarding a didactic strategy, which requires being able to logically analyze a problem to find its solution and does not help a better development of the teaching-learning process in the classroom. The methodology uses the qualitative paradigm, focused on the systematization of experiences based on pre professional practice. Qualitative techniques such as: observation, field diaries, observation guide are integrated. Which facilitate the teaching-learning process. This allows teachers in the area of mathematics, in the eighth year, to recognize the effects of the use of the PBL methodology. To develop skills such as problem solving, and that these are specified with the development of mathematical thinking involving the fraction and its meanings
Description: El presente documento resume una propuesta basada en una metodología denominada Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) para la resolución de problemas con números racionales dentro del área de Matemáticas descrita en la Unidad 1 “Los números racionales en el deporte” en el aula de 8º año de Educación General Básica de la Unidad Educativa “Luis Cordero”. Este trabajo asume la afirmación de Fortea (2009) referente a una estrategia didáctica, que exige ser capaz de analizar lógicamente un problema para encontrar su solución y nos ayude a un mejor desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje en el aula. La metodología utiliza el paradigma cualitativo, centrada en la sistematización de experiencias basadas en la práctica preprofesional. Se integran técnicas cualitativas como: observación, diarios de campo, guía de observación. Las cuales facilitan el proceso de enseñanza-aprendizaje. Esto permite a los docentes en el área de matemáticas, en Octavo año, reconocer los efectos de la utilización de la metodología ABP. Para desarrollar competencias como la resolución de problemas, y que estas se concreten con el desarrollo del pensamiento matemático involucrando la fracción y sus significados.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1805
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC36EB-ANA ENCALADA.pdfTexto completo1.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.