Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1819
Title: Aprendizaje Basado en Problemas: una propuesta para la enseñanza-aprendizaje, en relaciones de proporcionalidad del 7mo EGB, Unidad Educativa República del Ecuador, 2019- 2020
Authors: Morales Peñafi, Sergio Andrés
metadata.dc.contributor.advisor: Padilla Padilla, Edison Javier
Keywords: Estrategia didáctica;Enseñanza-aprendizaje;Planificaciones de clase;Didactic strategy;Teaching-learning;Lesson plans
Issue Date: 18-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;82
Abstract: This thesis is framed in the use of the PBL (Problem-based learning), in the subject of Mathematics, allowing to implement an innovative technique, so that 7th-year EGB students improve their academic performance, developing skills and abilities of According to the micro-curricular design that includes activities of the Unit, establishing a critical vision of pedagogics that promotes productive and meaningful learning. Furthermore, from the methodological point of view, the research was organized in stages: a process of participation in classes where he is responsible for his own learning, developing a collaborative work; which allows to contribute to teamwork, when interacting with other classmates in the same classroom and finally evaluation of the current state of the classroom, in order to deepen categories related to current problems that serve as an improvement response.
Description: La presente tesis se enmarca en la utilización del ABP (Aprendizaje basado en problemas), en la asignatura de Matemáticas, permitiendo implementar una técnica innovadora, para que los estudiantes del 7mo año de EGB, mejoren su rendimiento académico, desarrollando habilidades y destrezas de acuerdo al diseño micro-curricular que cuenta con actividades de la Unidad, estableciendo una visión crítica de la pedagógica que promueve aprendizajes productivos y significativos. Además, desde el punto de vista metodológico, la investigación se organizó en etapas: un proceso de participación en las clases donde es responsable de su propio aprendizaje, desarrollando un trabajo colaborativo; lo cual permite aportar al trabajo en equipo, al relacionarse con demás compañeros en un mismo salón de clases y por ultimo evaluación del estado actual del aula de clase, con el fin de profundizar categorías relacionadas con la problemática actual que sirvan como respuesta de mejora.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1819
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC16EB Morales Peñafiel Sergio Andrés.pdfTexto completo1.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.