Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1826
Title: La Evaluación formativa para el fortalecimiento del proceso de enseñanza aprendizaje de la matemática en el sexto grado de la Unidad Educativa República del Ecuador
Authors: Quito Leon, Tania Daniela
Quito Leon, Wilson Patricio
metadata.dc.contributor.advisor: García Felipe, Wilfredo
Keywords: Evaluación formativa;Enseñanza-aprendizaje;Matemáticas;Assessment;Formative assessment;Teaching;Learning;Mathematics
Issue Date: 15-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;88
Abstract: In education, evaluation makes it possible to assess the effectiveness and efficiency of the teaching-learning process. For this reason, research focuses on the influence that formative evaluation has on strengthening the teaching-learning process in the subject of mathematics. Consequently, the objective of the project is to design a methodological proposal based on the selection and analysis of methodological strategies that make possible the implementation of formative evaluation in order to strengthen the teaching-learning process in mathematics, in the sixth year of the “Unidad Educativa República del Ecuador”. The methodology used is part of the socio-critical paradigm, which uses the Action Research (AI) method with a qualitative approach. The main techniques used are participant observation and semi-structured interviews. The data collection instruments used are: observation sheet, student survey, interview script and rubrics. The results of the surveys carried out show that formative evaluation: contributes to improving student learning and enhancing teaching practice. It is expected that its application in the classroom will allow the teacher to follow up on each student, on the feedback activities, and to detect errors and successes of the strategies used in the teaching-learning process of mathematics.
Description: En educación la evaluación posibilita valorar la eficacia y eficiencia del proceso de enseñanza-aprendizaje. Por este motivo, la investigación se centra en la influencia que ejerce la evaluación formativa en el fortalecimiento del proceso de enseñanza-aprendizaje en la asignatura de matemáticas. Consecuentemente el objetivo del proyecto es diseñar una propuesta metodológica a partir de la selección y análisis de estrategias metodológicas que posibiliten la implementación de la evaluación formativa con el fin de potenciar el proceso de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas, en el sexto año de la “Unidad Educativa República del Ecuador”. La metodología empleada se enmarca en el paradigma socio-critico, que emplea el método Investigación Acción (IA) con un enfoque de carácter cualitativo. Las principales técnicas utilizadas han sido a observación participante y las entrevistas semiestructuradas. Los instrumentos de recolección de datos que se utilizaron fueron: ficha de observación, encuesta a los estudiantes, guion para las entrevistas y rúbricas. Los resultados de las indagaciones realizadas demuestran que la evaluación formativa contribuye a mejorar el aprendizaje de los estudiantes y mejorar la práctica docente. Se espera que su aplicación en el aula de clases, permita al docente realizar un seguimiento oportuno de cada estudiante, de las actividades de retroalimentación, detectar errores y aciertos de las estrategias empleadas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la matemática.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1826
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
La Evaluación formativa en matetematicas.pdfTexto completo2.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.