Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1827
Title: Estrategia de enseñanza basada en semiótica para el aprendizaje de funciones en el subnivel Superior de la Educación General Básica del Ecuador
Authors: Tene Tenempaguay, Tannya Andreina
metadata.dc.contributor.advisor: Orozco Malo, Miguel Alejandro
Keywords: Estrategia de enseñanza;Semiótica matemática;Aprendizaje matemático;Funciones;Teaching strategy;Semiotics of mathematics;Math learning;Functions
Issue Date: 17-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;89
Abstract: In learning math functions, the student population needs to build, understand and use the concept. Achieving this is difficult, because a mathematical concept has different forms of representation, its meaning is partial and it takes time to practice-use in academic and social life. For this reason, the present investigation proposes a teaching strategy based on mathematical semiotics for the Higher level of Basic General Education of Ecuador in the topic of functions. The strategy contains six phases: observation, analysis, transformation, interpretation, deduction and explanation that allow the concept of function to be approached in connection with its different systems of representation, so that the student population values mathematical semiotics in the learning process. Furthermore, the transformation of a function into its different forms: algebraic, tabular, graphic and verbal, contributes to communication activity and learning of Mathematics. The proposal was built based on the results obtained in the observations and in the surveys carried out to the mathematics teachers on the topic of functions. It includes the results obtained from the analysis of the texts of the Ministry of Education, national curriculum, PCI, PCA and PUD. In addition, the proposal considered the semiotic registers of Duval (1999), the hierarchy of understanding of Van Hiele (1999) and the problem solving model of Poyla (1945). The proposal is an improvement for the teaching-learning process of functions in the Superior sublevel of Basic General Education of Ecuador.
Description: En el aprendizaje de funciones matemáticas, la población estudiantil necesita construir, comprender y utilizar conceptos. Lograrlo es difícil, porque un concepto matemático tiene diferentes formas de representación, su significado es parcial y se requiere tiempo para practicar-emplear en la vida académica y social. A tal razón, la presente investigación propone una estrategia de enseñanza basada en semiótica matemática para el subnivel Superior de la Educación General Básica del Ecuador en el tema de funciones. La estrategia contiene seis fases: observación, análisis, transformación, interpretación, deducción y explicación que permiten abordar el concepto de función en conexión con sus diferentes sistemas de representación, para que la población estudiantil conozca y valore la semiótica matemática en el proceso de aprendizaje. Además, la transformación de una función a sus diferentes formas: algebraica, tabular, gráfica y verbal, contribuye a la comunicación, actividad y al aprendizaje de las Matemáticas. La propuesta fue construida con base a los resultados obtenidos en las observaciones y en las encuestas realizadas a los docentes de matemáticas en el tema de funciones. Incluye los resultados obtenidos desde el análisis de los textos del Ministerio de Educación, Currículo Nacional, PCI, PCA y PUD. Además, la propuesta consideró los registros semióticos de Duval (1999), la jerarquía de comprensión de Van Hiele (1999) y el modelo de resoluciones de problemas de Pólya (1945). La propuesta es una mejora para el proceso de la enseñanza-aprendizaje de funciones en el subnivel Superior de la Educación General Básica del Ecuador.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1827
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC06EB Tannya Tene.pdfTexto completo2.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.