Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1830
Title: La selección de futuros docentes en el marco de la calidad educativa
Authors: Urgiles Peñaloza, Vicente Geovanny
metadata.dc.contributor.advisor: Stefos, Efstathios
Keywords: Sistema educativo;Educación de calidad;Selección del perfil;Docente de calidad;Globalización;Sociedad del conocimiento;Education system;Quality education;Selection of the ideal;Globalization;Knowledge society
Issue Date: 18-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;92
Abstract: The society of knowledge requires increasingly skilled people to function efficiently in the globalized world. In this context, this research aims to propose a selection model that ensures the entry of the ideal profile to study an education career. This project was elaborated through documentary analysis of the international educational systems with the greatest academic success. Essential information was extracted from the admission processes applied by Singapore, Finland, and South Korea to adapt to the Ecuadorian context, which is indispensable to apply to the applicants who want to study pedagogy. In effect, improve the teachers’ warmth in the framework of Ecuadorian educational quality. The object of the study of the research was analyzed besides the socio-critical paradigm through a qualitative and quantitative approach with the inductive and analytical method. The technique used was documentary analysis, and the instrument an analysis guide. Based on international experience, it demonstrated that the rigorous selection of candidates for the teaching profession is the first step to guarantee the quality of the future teachers. On the contrary, free admission to universities without a good appraisal of applicants could trigger up to 40 years of low-quality education trigger up to 40 years of poor teaching.
Description: La sociedad del conocimiento requiere de personas cada vez más capacitadas para desempeñarse de forma eficiente en el mundo globalizado. En este contexto, la investigación tiene la finalidad de proponer un modelo de selección que asegure el ingreso del perfil idóneo para estudiar la carrera de educación. El proyecto se realizó a través de un análisis documental de los sistemas educativos con mayor éxito académico a nivel internacional. Se extrajo elementos de los procesos de admisión que aplica Singapur, Finlandia y Corea del Sur para adaptar al contexto ecuatoriano y aplicar a los postulantes que desean estudiar pedagogía. En efecto, mejorar la calidez del profesorado en el marco de la calidad educativa ecuatoriana. El objeto de estudio se analizó desde el paradigma socio-crítico a través de un enfoque de carácter cualitativo y cuantitativo con el método inductivo y analítico. La técnica utilizada fue el análisis documental y el instrumento una guía de análisis. Según la experiencia internacional, se concluyó que la selección rigurosa de aspirantes a la profesión docente, es el primer paso para garantizar la calidad de profesores en el futuro. Al contrario, el libre ingreso a las universidades sin una buena valoración de los postulantes a la carrera de educación puede desencadenar hasta 40 años de mala enseñanza.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1830
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC__EB.pdfTexto completo1.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.